Zatímco v roce 2009 lanovka odbavila přes 236 tisíc cestujících, o rok později jich bylo o 32 tisíc méně. "Do loňských čísel se promítly ničivé záplavy, letos se ale čísla vyvíjejí příznivěji," uvedl mluvčí Českých drah Petr Pošta. Mnoho lidí podle něj kvůli tragickým povodním vyměnilo návštěvu Libereckého kraje za jinou akci.
Počty pasažérů2005: 244 414 |
Navíc už čtvrtým rokem je v provozu taktéž sedačková lanovka Skalka. Ta však kabinové lanovce příliš nekonkuruje. "Neznamená to pro nás až tak velkou konkurenci, jelikož nevede až na vrchol Ještědu," poznamenal mluvčí.
Zájem o rodinné stříbro Českých drah se opět vrací. "Od ledna do června letošního roku jsme přepravili o asi dva tisíce cestujících více než za stejné období v loňském roce," uvedl Pošta a doplnil, že se tak stalo i přesto, že loni trvaly pravidelné odstávky lanovky 13 dní a tento rok o 11 dní déle.
Původně se měla lanovka připravovat na letní část sezony až do konce května. Vše se však stihlo o měsíc dříve. "Nová nosná lana se podařilo namontovat během necelého týdne," řekl v dubnu přednosta lanové dráhy Vladimír Štěpán.
Nosná lana výměnu potřebovala, naposledy se totiž měnila před čtvrt stoletím. Výměna lan se urychlila také díky lanovkářské firmě z italské Bolzany, jež lana vyměňovala a použila na tuto činnost rychlejší technologický postup. Obě kabiny také dostaly nový barevný nátěr.
Lanovka se zprovoznila v roce 1933
Provozní doba |
První zmínka o záměru výstavby lanové dráhy na vrchol Ještědu spadá do roku 1924. Tehdy německá firma Balichert, podnikající v lanové dopravě, předložila projekt majiteli hotelu na Ještědu, jímž byl Německý horský spolek pro Ještěd a Jizerské hory.
Kvůli peripetiím se stavebním povolením se stavět začalo až o osm let později. "Lanovka na Ještěd byla vybudována na náklady tehdejších Československých státních drah známou chrudimskou firmou František Wiesner," popsal Pošta.
Lanovka se uvedla do provozu 27. června 1933 a stala se historicky druhou visutou lanovou dráhou na území republiky. Předběhla jí pouze lanovka z Janských lázní na Černou horu.
V 70. letech prošla lanovka zásadní rekonstrukcí, čímž se zařadila k lanovkám světové úrovně. Za sekundu ujede deset metrů, což je prý nejvyšší rychlost u visutých lanovek v Čechách. Nově byly vyrobeny také kabiny s kapacitou 35 osob.
Provoz obnovené lanovky byl zahájen na Silvestra roku 1975. Hned rok nato se v ní svezl rekordní počet pasažérů - jejích služeb tehdy využilo 597 tisíc lidí. Letos lanovka jezdí už 78. sezonu.