Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Krist, MAFRA

„Šmejdi“ v Liberci opět útočí. Teď loví oběti prostřednictvím telefonu

  • 5
Starou paní z Liberce přemlouvali na předváděcí akci, aby koupila jejich zboží. A protože neměla hotovost, donutili ji, aby si zašla do banky. Sebrali jí doklady a čekali, až jim peníze přinese. Teď navíc organizátoři podvodných akcí změnili taktiku. Důchodce zvou po telefonu a rovnou slibují výhru.

„Naštěstí jí nechali mobilní telefon, takže paní zavolala nám a my jsme tak mohli zakročit a vysvobodit ji,“ prozradila Daniela Bušková, mluvčí městské policie v Liberci.

Do války se spolu s radnicí pustila i Česká obchodní inspekce a městští strážníci. Od roku 2014 mají „šmejdi“ povinnost informovat Českou obchodní inspekci o pořádání svých akcí.

Od začátku letošního roku do konce srpna se jich v krajském městě nahlásilo třináct, což je o sedm méně než loni. Některé se však konají načerno a inspekce se o nich dozví třeba od občanů.

Za stejné období tak inspektoři zkontrolovali dvacet prodejních akcí, u nichž ve dvanácti případech zjistili nedostatky.

„Převážně jde o klamavé a agresivní praktiky, lidé jsou špatně informováni o cenách, není jim vydaný doklad o zaplacení, nemají informace, jak správně postupovat v případě reklamace, nevědí například, že mohou zboží do čtrnácti dnů vrátit bez udání důvodu,“ vypočítal Ivan Žďárský, ředitel odboru kontroly ČOI v Liberci.

Pokuty přes osm milionů korun

Jak vysoké sankce inspektoři v těchto konkrétních případech rozdali, ředitel říci nechtěl. Probíhá u nich ještě stále správní řízení.

Za loňský rok ale inspekce v Ústeckém a Libereckém kraji provedla 109 kontrol a u osmdesáti z nich zjistila porušení zákona. Celkem tak uložila 51 pokut ve výši přes osm milionů korun.

Podle Žďárského šmejdi změnili taktiku, jak oslovovat potenciální zájemce. „Dříve natiskli letáček a roznesli ho do poštovních schránek. Dnes od toho upouštějí, protože pro nás to byl důkazní materiál. Místo toho obvolávají a lákají možné účasníky svých akcí třeba na nějakou výhru. Pro nás je pak velmi těžké dokazovat, že už například při tom samotném pozvání došlo k porušení zákona,“ upozornil ředitel.

Seniory se snaží před šmejdy chránit i Komunitní středisko Kontakt Liberec, které je příspěvkovou organizací města. Podle jejího ředitele Michaela Dufka je pro ně v současné době největším nebezpečím právě nakupování po telefonu.

„Senioři jsou důvěřiví, už se tak dobře neorientují v některých složitých větách, které prodejci používají. A jim stačí, když seniora donutí vyslovit souhlas. Tím se stává smluvní vztah platným a těžko se od něho pak ustupuje,“ vysvětlil Dufek.

Vysavač za necelé čtyři tisíce stál 64 tisíc

Nejčastějším zbožím, na něž prodejci lákají, jsou vysavače, hrnce, nádobí, ložní prádlo, zdravotní pomůcky, deky. A ceny jsou většinou přemrštěné. „Jeden pán byl například nalákán na vysavač za 64 tisíc a když si pak zjistil skutečnou cenu v kamenném obchodě, tak neměl hodnotu ani čtyř tisíc,“ podotkl Ivan Žďárský.

Šmejdi nabízejí k prodeji často i SIM karty do telefonu. „Z nedávné doby máme případ seniorky z domu s pečovatelskou službou, které prodejce vnutil sedm SIM karet. Bohužel paní už se z dvouleté smlouvy nedokázala vyvázat, takže dnes musí za každou platit měsíční paušál,“ zmínil Dufek.

Městská policie zřídila dobrovolnický tým seniorů, který spolupracuje i s kurýry prevence kriminality. „Bez aktivní spolupráce seniorů se neobejdeme. A pokud přestanou tyto akce navštěvovat, je velká šance, že tento byznys nakonec vyschne,“ doplnil náměstek primátora Ivan Langr.