Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Liberec chce koupit nádraží. Buňky nahradí nový terminál

  11:00aktualizováno  11:00
Na desítky milionů korun má přijít výstavba autobusového terminálu meziměstské a dálkové dopravy, kterou plánuje liberecká radnice. Současné nádraží tak dostane novou tvář a hlavně z něj zmizí ostudné buňky. Radní chtějí odkoupit pozemky, na nichž nádraží leží.

Nevzhledné autobusové nádraží v Liberci. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Ty patří společnosti Autobusové nádraží Liberec (ANL), kterou vlastní firma ČSAD Liberec.

„My v této společnosti nemáme žádnou majetkovou účast, takže máme jen omezenou možnost podílet se na rozvoji nádraží. Přitom počítáme s tím, že nový odbavovací terminál bude s nástupní částí autobusového nádraží velmi úzce provázaný,“ uvedl Jan Korytář, náměstek libereckého magistrátu.

Kromě terminálu má v prostoru směrem k Žitavské ulici vyrůst také parkovací dům. To jsou pozemky, které patří městu. „Logické ale je propojit budovu terminálu a samotného nádraží, aby nedošlo k tomu, že jedno bude patřit nám a to druhé někomu jinému. Pokud se nám podaří tuto plochu odkoupit, můžeme tu plánovat do budoucna i další rozvoj, třeba bytovou výstavbu,“ vysvětlil náměstek.

Ten zatím nechtěl spekulovat o částce, kterou je město připraveno za pozemky zaplatit.

„Chceme samozřejmě dojednat co nejlepší podmínky, cena ale bude součástí dalšího jednání a vycházet musí i ze znaleckých posudků. Otázkou také zůstává, zda bychom kupovali jen pozemky, nebo celou firmu ANL, která je majitelem a provozovatelem nástupní části autobusového nádraží,“ upozornil Korytář. Peníze chce město získat z evropských dotací.

Nádraží má hodnotu 34 milionů korun

Jednání se nebude bránit zřejmě ani Petr Wasserbauer, ředitel ČSAD, které firma ANL patří.

„Zatím ještě nevím, co přesně město chce, pokud celé autobusové nádraží, tak to má hodnotu zhruba čtyřiatřicet milionů korun,“ zmínil ředitel. On sám už prý nechal zpracovat v minulosti kolem čtrnácti studií, jak by mohlo budoucí nádraží vypadat. A uvědomuje si, že největší a oprávněná kritika směřuje především na zázemí pro cestující v ošklivých unimobuňkách.

„Už v roce 1995, kdy se začalo nádraží stavět, jsme usilovali o výstavbu odbavovací haly, jenže na ni nikdy nebyly peníze. Vím, že ta výpravní budova, která tam stojí dnes, není nic hezkého, naopak, ale zastávky a stanoviště pro autobusy jsou i po těch letech stále vyhovující. Počítalo se s tím, že uprostřed zálivů budou parkovací místa pro autobusy, které sem přijíždějí z okolních krajů, některé dokonce z Ukrajiny a jejich řidiči tu pak čekají dvě tři hodiny, než odjedou. Tak, aby neparkovali někde po městě, mohou vůz odstavit přímo na nádraží,“ popsal Wasserbauer.

O podobě rozhodnou architekti

Denně nádražím projede kolem stovky autobusů. Za svou současnou podobu vděčí architektu Patriku Kotasovi, který je v Liberci podepsán rovněž pod terminálem MHD a tramvajové vozovny.

Jak bude vypadat jeho nová tvář, o tom rozhodnou architekti, kteří se se svými návrhy přihlásí do veřejné soutěže.

„Zatím jsme ještě žádnou nevypsali, pro to zadání bude důležité i to, zda se nám podaří získat plochu nádraží či nikoli. Stále ale platí, že nový terminál má nést stopy moderní architektury a zároveň být funkční a provozně efektivní,“ uzavřel náměstek.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

„Před polednem sice jahody pořád ještě jsou, ale není jich určitě tolik jako...
Cesta ke sladkým jahodám vede přes bolavá záda a babské klepy

U Turnova sklízejí lidé jahody pro svoji potřebu. Kilo stojí 45 korun. Je to zhruba o dvacetikorunu levnější než na tržnici či v obchodech. A na začátku...  celý článek

Ilustrační snímek
Strážník bojoval o život telete, to nakonec utopila vlastní matka

Strážník Aleš Myška z České Lípy svedl náročný boj o život zvířete. Topící se tele se pokoušel z vody dostat s nasazením vlastního života. Kvůli agresivní...  celý článek

Z horka mají radost především prodejci zmrzliny.
Vedro vyčerpává, v továrnách se rozdávají nanuky i chladivé šátky

Ve sklářské firmě Ajeto přidali přestávku, v liberecké Magně zase mají pro zaměstnance automaty na nanuky nebo chladivé šátky. Firmy v kraji se vypořádávají s...  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
VEDOUCÍ TECHNOLOGIE OBRÁBĚNÍ

Advantage Consulting, s.r.o.
Praha, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Liberecký kraj

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.