Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Liberec hledá místo pro další továrny, průmyslové zóny už jsou plné

  9:48aktualizováno  9:48
Liberec se připravuje na stavbu nových průmyslových zón. Současné zóny Jih a Sever jsou už totiž plně obsazené. Podle nového územního plánu by další tovární haly mohly stát třeba v Machníně, u nákupního centra Makro nebo mezi letištěm a slévárnou v Ostašově.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Luděk Peřina, MAFRA

"Jsme zaplnění ze sta procent. Určitě se do žádné ze zón nevejde obchodní řetězec. Co se týče menšího závodu nebo skladu, tak ještě nějaké plochy jsou, ale jsou minimální," říká Pavel Koudelka, technický ředitel Investorsko inženýrské společnosti, která provozuje a vlastní průmyslové zóny Jih a Sever.

Liberecké průmyslové zóny

V současnosti jsou v Liberci dvě průmyslové zóny - Jih a Sever.

Na Jihu byla během let 2001 a 2002 započata výstavba prvních výrobních závodů. V současné době je zóna téměř plně obsazena investory. Jsou tam továrny DENSO Manufacturing či Toyota.

Sever je průmyslovou zónou ze dvou třetin. Jednu tvoří obchodní řetězce. Sídlo tam má například hypermarket Globus.

Aktuální verze územního plánu počítá s tím, že tento problém vyřeší. Nové plochy pro tovární haly, ale případně i pro další obchodní domy, se plánují třeba v Machníně na místě, kde měl v minulosti stát Globus.

"Nezastavěná je například ještě plocha u Makra nebo v Máchově ulici u sportovního centra," informuje architekt Jiří Plašil z projektového ateliéru společnosti SAUL, jež se podílela na tvorbě územního plánu.

Další možností je prostor mezi letištěm a slévárnou Ostašov. "Ten by se však využil spíše pro logistické účely. Mohlo by tu vzniknout překladiště zboží. Něco by se dopravovalo po kolejích, které jsou v blízkosti," dodává Plašil. S napojením na železniční trať se počítá i ve variantě Máchovy ulice.

Plocha u letiště se jeví pro výstavbu nové průmyslové zóny jako nejvýhodnější. "Ze všech míst je asi nejlepší, ale obávám se, že nakonec se od této varianty bude muset odstoupit," říká Plašil.

V lokalitě se totiž nachází zemědělská půda, která je chráněná. "Například, kdyby takováto půda byla v Praze, byla by druhořadá a stavět by se mohlo. V regionu se ovšem jedná o nejkvalitnější půdu," doplňuje architekt.

Dvě průmyslové zóny jsou maximum, tvrdí jejich šéf

Podle Koudelky však Liberec žádné další průmyslové zóny nepotřebuje. "Dvě zóny na stotisícové město jsou maximum, co Liberec může zvládnout," myslí si ředitel a podotýká, že vybudovat v dnešní době další průmyslovou plochu není správná cesta. Podle něj je krajské město přehlceno i ze strany obchodních řetězců.

Podobný názor má i vedoucí katedry podnikové ekonomiky Technické univerzity v Liberci Ivan Jáč. "V oblasti obchodní je tu už plno. Vidět to je i na poklesu návštěvnosti obchodních a zábavních domů jako je třeba Plaza či Babylon," míní ekonom.

Šanci na to, aby v případě vzniku nové průmyslové zóny přispěchal do města nějaký investor, ale spatřuje. "Například Škodovka teď zvyšuje svoji produkci. Obecně automobilový průmysl se v poslední době hodně zvedl. Vidím určitou cestu tímto směrem," upozorňuje Jáč.

V Liberci by se tak mohly objevit další haly, za jejímiž zdmi by se odehrávala výroba nejrůznějších autodílů. "Problém ale vidím spíše v nedostatku kvalifikovaných pracovních sil," uzavírá Jáč.

Potřebuje Liberec další průmyslovou zónu?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 23. března 2011. Anketa je uzavřena.

Ne 744
Ano 539
Autor:




Hlavní zprávy

Grafton Recruitment Praha
IT Technik s angličtinou

Grafton Recruitment Praha
Liberecký kraj
nabízený plat: 25 000 - 33 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.