Revoluční ulice v centru Liberce.

Revoluční ulice v centru Liberce. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Konec boje o pěší zónu. Do centra Liberce opět mohou jezdit auta

  • 9
Zoufalí obchodníci i naštvaní řidiči vyhráli. Liberec znovu pustí do Revoluční ulice auta. Tentokrát natrvalo. Radní nadobro opustili vizi, že se z důležité spojky v dolním centru Liberce stane pěší zóna.

Pro auta se ulice uzavřela před dvěma lety. Obchodníci ale protestovali, protože jim klesly tržby. A zavření ulice kritizovali i motoristé, kteří museli střed města objíždět. Auta se do ulice vrátila letos na jaře, ale jen na zkušební dobu dvou měsíců.

„Sama jsem původně hlasovala pro pěší zónu, ale chápu, že ti, co tam bydlí nebo podnikají, měli ztíženou situaci. Hledali jsme proto řešení, aby vyhovovalo všem,“ uvedla liberecká primátorka Martina Rosenbergová (ČSSD).

„Lidi byli zvyklí chodit pro mošty, které teď, když je ulice zavřená, už nechtějí vláčet, pokud nemůžou zaparkovat poblíž. I ostatní nákupy dělají mnohem menší, tím pádem je mnohem menší obrat. Jestli Revoluční konečně otevřou, budu nadšená,“ přiblížila podnikání v Revoluční Michaela Schmiedlová z prodejny farmářských potravin Náš grunt.

Obrovský problém znamenalo uzavření pro tamní prodejnu elektro. Chladničky nebo sporáky lidé bez aut nedokázali odvézt.

Když tu byla pěší zóna, ubyli nám zákazníci

„Když se z Revoluční stala pěší zóna, ubyli nám zákazníci. Ztrátu jsme měli velkou. Zákazníci jsou dnes zvyklí si všude zajet autem a my jsme nebyli schopní konkurovat jiným prodejnám,“ řekl Daniel Princ, majitel prodejny Elektro Damil.

Zavření Revoluční pro auta podle něj paradoxně přineslo vylidnění ulice. A zlepšení prý nepřineslo ani dvouměsíční zkušební otevření ulice pro auta v květnu a červnu. „Kolíky už sice vjezdu nebránily, město ale bohužel nesundalo značku pěší zóna. Motoristé pořád žili v domnění, že je pro ně ulice zavřená. Odhaduju, že tak sedmdesát procent řidičů do Revoluční nevjelo. Byl to takový kočkopes,“ myslí si Daniel Princ.

„Budu se snažit, aby byla silnice otevřena ještě do konce prázdnin, ale termín nechci předjímat,“ přiblížila liberecká primátorka Martina Rosenbergová. Souhlas s otevřením silnice musí dát odbor dopravy. Nové dopravní řešení si navíc vyžádá dílčí úpravy.

Ulicí budou například jezdit cyklisté v obou směrech. Podobně jako v Barvířské ulici vznikne v Revoluční také pruh pro cyklisty v protisměru. Bude se také měnit parkování a zapotřebí bude instalovat nové značení nebo parkovací automat.

Neřešilo se to koncepčně, zní z opozice

„Parkovací automaty povolí minimální dobu, kdy si lidé bez problémů nakoupí a naloží vše do auta. Za delší stání už by řidiči platili vyšší částku. Myslím ale, že i toto řešení živnostníci přijmou,“ doplnila primátorka.

Uzavření ulice před dvěma lety kritizovali motoristé také proto, že opatření mělo vliv na špatnou průjezdnost Rumunskou a Moskevskou ulicí v dopravní špičce. Opoziční zastupitel Jaromír Baxa (Změna pro Liberec) je přesvědčen o tom, že se otázka dopravy v Revoluční ulici neřešila koncepčně.

„Seriózní dopravní průzkum tam nebyl. Největší problém města je ale v těch velkých obchoďácích. Lidé pak nemají potřebu chodit jinam.“