Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tramvajová trať do Rochlice má naději, Liberec se vrací k původní trase

  14:27aktualizováno  14:27
Mluví se o ní už přes patnáct let a pomalu začíná spadat do kategorie sci-fi. Stavbu tramvajových kolejí, které mají propojit centrum Liberce s Rochlicí, největším sídlištěm ve městě, chtějí radní znovu oprášit.

Vizualizace jedné z variant. | foto: Vizualizace: CTECH

Zastupitelé budou příští čtvrtek rozhodovat, zda investovat do tratě, jejíž trasa byla navržená už v roce 2002. Koleje mají podle ní vést z dolního centra, od zastávky Rybníček až do Zeleného údolí, a to napříč celým sídlištěm Rochlice.

„Je to trasa, s níž souhlasilo už v roce 2003 tehdejší představenstvo dopravního podniku, které usoudilo, že je tato trasa realizovatelná a správná. Na panu náměstku Veselkovi pak bylo, aby ji zanesl do územního plánu, což se nestalo, stejně jako to neudělali ani politici, co přišli po něm. Promarnilo se zbytečně patnáct let,“ uvedl liberecký radní Martin Čulík (býv. ANO), který je rovněž členem představenstva dopravního podniku.

Město může na stavbu získat dotaci

Čulík doufá, že od zastupitelů dostane odpověď, zda tramvaj do Rochlice vůbec chtějí stavět. Zatím je totiž ještě stále možnost získat na ni peníze z operačního programu dopravy.

„Náklady se odhadem pohybují kolem 850 milionů korun. Když z toho spočítám, že 85 procent může pokrýt dotace, pak z vlastních zdrojů by mělo město zaplatit zhruba 120 milionů,“ vypočítal radní.

Jenže aby město na dotace dosáhlo, musí mít schválené územní rozhodnutí a nejlépe vydané stavební povolení. Dosud však není provedena ani změna v územním plánu. Přitom tramvajová trať může do budoucna pomoci vyřešit i nedostatek řidičů autobusů. Jedna tramvajová souprava totiž pojme tolik cestujících jako tři autobusy.

Podle návrhu z roku 2002 má vést trať z Rybníčku ulicí U Nisy, kde za krajským úřadem překročí řeku a spodem, pod mostem, podchází ulici Dr. Milady Horákové na její levou stranu. Vyhne se tedy křižovatce s Košickou. V oblouku u Teplárny se následně vnoří do místního lesíka a kolem „Vávrů“ pokračuje k zastávce U Močálu. Dál už vede podél ulice Na Žižkově a Dobiášova a pokračuje přes okružní křižovatku při ulici Krejčího až do Zeleného údolí, kde končí tramvajovou smyčkou pod sídlištěm.

„A tam už by to bylo do budoucna připravené pro pokračování trati až do Vesce a Doubí se smyčkou za Makrem,“ přiblížil Čulík.

Druhá trasa vede přes Broumovskou

Jenže zastupitelé nemají na výběr pouze tuto trasu. Od roku 2009 totiž existuje i dokumentace na trať vedoucí od zastávky U Lomu, která má končit smyčkou u Základní školy Dobiášova. Nápad tehdy podpořil záměr holandského investora, který plánoval postavit na místě bývalé Textilany nákupní centrum. Přislíbil, že výstavbu trati, která povede areálem částečně zaplatí.

Nakonec stihla firma provést jen demolici továrny a i když tramvaj nakonec přes pozemky vede, peníze na ni šly z dotací a z rozpočtu dopravního podniku.

Na papíře však zůstala trasa vedoucí východně pod sídlištěm Broumovská, kde pokračuje ke křižovatce ulic Krejčího a Dobiášova. Podle Čulíka ale neobslouží další části sídliště Rochlice a zalidněné okolí ulic Žitná a Dělnická, natož pak polovinu sídliště Rochlice v jihovýchodní části u Zeleného údolí. A ač je tato trasa kratší o dva kilometry, přesto vyjde podle radního dráž, než varianta z roku 2002.

Studie odhaduje náklady nad dvě miliardy

Zastupitel Jaroslav Zámečník (Starostové LK) ale tvrdí, že za technicky schůdnější se vždy považovala trasa vedoucí od Lomu.

„Rada si navíc minulý rok nechala zpracovat novou studii, která navrhovala několik tras z Rybníčku na Rochlice a pokaždé se investiční náklady vyšplhaly nad dvě miliardy korun,“ upozornil zastupitel.

Výstavbu tramvajové trati na sídliště, kde žije 15 tisíc lidí, prý rád podpoří. „Musí to ale být za částku, na kterou Liberec dosáhne. A dvě miliardy jsou opravdu hodně nereálné,“ dodal Zámečník.

V minulosti už v Liberci tramvaj do části Rochlice jezdila. Její provoz byl zahájen v září 1899. V 60. letech ale byla trať zrušena a místo tramvají tudy začaly jezdit autobusy. V 80. letech pak na pozemcích nad hlavní silnicí k Poštovnímu náměstí vyrostlo panelové sídliště.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.