Autobusy vyjdou na téměř čtyřiadevadesát milionů korun, peníze na ně chce společnost získat z dotací. Největší naději vidí v programu na pořízení nízkoemisních vozidel pro veřejnou dopravu.
„Projekt nákupu autobusů rozvrhneme do více etap. Dodávka devíti bezbariérových vozů je v plánu v příštím roce, zbylých osm pak v roce 2018. Všechny autobusy budou dvounápravové třídveřové na stlačený zemní plyn,“ upozornil Tomáš Kysela (ANO), náměstek libereckého primátora pro technickou správu majetku.
Každý z vozů stojí zhruba pět a půl milionu korun. Dopravní podnik posílá na cesty 160 autobusů, z toho asi dvě třetiny nízkopodlažních. A radní by rádi, aby ve městě jezdily bezbariérové všechny a všechny byly na zemní plyn.
„V současné době zkouší dopravní podnik i elektrobus, mají ho zapůjčený zadarmo na testovací jízdy, ale není tady moc možností na rychlostní doplnění, takže uvidíme, jak se osvědčí a hlavně, jaká budou paliva v blízké budoucnosti,“ zmínil náměstek.
Primátor si nemyslí, že by měl elektrobus v Liberci smysl
Primátor Liberce Tibor Batthyány si ale nemyslí, že by měl provoz elektrobusu v kopcovitém Liberci smysl.
„V rovinatých městech, jako je Plzeň nebo Hradec, to možná může nějaký efekt mít, ale tady u nás o tom pochybuji. Ono totiž elektromobil nebo elektrobus nejsou vůbec ekologická vozidla,“ podotkl primátor.
To potvrdil i jeho náměstek Kysela. Podle něj je elektroautobus sice výborná věc, co se týče provozu, ale velké nedostatky vidí v likvidaci starých akumulátorů.
„Pro životní prostředí jsou velkou zátěží, navíc tu elektrickou energii je potřeba někde vyrobit,“ vysvětlil Tomáš Kysela.