"Ve hře zůstávají další varianty," řekl předseda představenstva Dopravního podniku Roman Šotola. "Jednou z nich je, že liberecký magistrát uhradí ztrátu, kterou nám linka do Prahy přináší."
Dopravní podnik přichází ročně na spojích do hlavního města a zpět o dva miliony korun. Na trase Liberec - Praha svádí dlouholetý konkurenční boj se společností Student Agency.
Obě firmy si účtují za lístky 85 korun, Student Agency prodává kreditové jízdenky na internetovém rezervačním systému za 70 korun. Na rozdíl od Dopravního podniku nabízí pasažérům zadarmo kávu a noviny.
"Kdybychom linku Liberec - Praha zrušili a pronajali společnosti Student Agency naše bezbariérové autobusy pro přepravu vozíčkářů, tak bychom vydělávali," uvedl Šotola. Dopravní podnik bezbariérové vozy vlastní, Student Agency je z Liberce do Prahy nevysílá.
A co by se stalo, pokud by Student Agency zůstala na lince sama? Pravděpodobně by okamžitě zvedla dosavadní ceny. Odborníci odhadují, že jízdenka by mohla stát okolo 100 korun.
Stačilo by do každého spoje přidat pět lidí
"V ranních a večerních špičkách bychom přidali v obou směrech tři autobusy a jezdili bychom po patnácti minutách," prozradil majitel Student Agency Radim Jančura. "Zavedli bychom také noční spoj z Prahy s odjezdem ve dvacet tři hodin."
Dopravní specialista a železničář Jindřich Berounský upozornil, že odchod Dopravního podniku z linky do Prahy by přinesl velké problémy všem lidem, kteří se potřebují dostat do hlavního města hlavně za prací nebo za zábavou.
"Cesta vlakem přes Turnov trvá dvě a půl hodiny, autobusem jen hodinu a něco," upozornil Berounský. "Přesto se z libereckého železničního nádraží do Prahy jezdí. Především v ranních špičkách během pracovního týdne a v odpoledních a večerních špičkách v neděli se lidé někdy nedostanou do autobusů Student Agency a ani do vozů Dopravního podniku," doplnil.
Proti likvidaci linky Liberec - Praha protestuje také politické hnutí Změna a navrhuje, aby Dopravní podnik přetáhl od Student Agency pasažéry.
"Podle mých výpočtů by stačilo, kdyby v každém spoji Dopravního podniku do Prahy a zpět přibylo pět lidí," uvedl lídr Změny Jan Korytář.
Berounský poznamenal, že Dopravní podnik by mohl nové cestující získat protažením linky až na vysokoškolské koleje. "Šlo by ale jen o třešničku na dortu, která by z naší ztráty ubrala velmi málo," míní Šotola.