Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Liberecký kraj chce železniční trať do Prahy, cesta by trvala hodinu

  9:36aktualizováno  9:36
Cesta vlakem z Liberce do Prahy dnes trvá minimálně dvě a půl hodiny. Liberecký krajský úřad to chce ale změnit. Spolu se Středočeským krajem začal tlačit na politiky, aby prosadili vybudování železničního koridoru mezi krajským a hlavním městem. Cesta by pak trvala jen hodinu.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Libor TeichmannMF DNES

"Liberec stále nemá kvalitní spojení po železnici s hlavním městem, včetně Středočeského kraje a průmyslových zón. Začneme plánovat spolupráci a oslovíme se žádostí o pomoc také poslance a senátory zvolené za naše kraje," poznamenal náměstek hejtmana pro dopravu Martin Sepp.

Oba kraje chtějí společně tlačit na stát, České dráhy nebo Správu železniční a dopravní cesty. Přímé a rychlé spojení Liberce s Prahou je prý dnes vysoce důležité. O vybudování nové dopravní železniční trasy jednali před časem radní kraje s představiteli Generálního ředitelství Českých drah.

Za důležitou pokládá trať také Středočeský kraj. "Podařilo by se zajistit železniční spojení mezi centrem Liberce a Prahou za šedesát minut. Výrazně by se také snížila intenzita dopravy na silnici R 10, neopominutelné jsou i pozitivní dopady na životní prostředí," vypočítal Robin Povšík, náměstek hejtmana Středočeského kraje pro dopravu.

Přímé železniční spojení Liberce s Prahou je vysoce potřebné i podle železničního specialisty Jindřicha Berounského. "Liberecký kraj je na tom úplně nejhůř co se týká dostupnosti s Prahou, v úvahu vlastně přichází jen silnice. Lidé jsou v rámci veřejné dopravy odkázáni na poslední autobusy. Z Prahy jede poslední autobus v půl desáté, a to ještě ne z centra, ale z Černého mostu. Do jiných krajských měst se dá dostat z představení v Praze minimálně půlnočním vlakem," upozornil specialista.

Jsou tři varianty, kudy by koridor mohl vést

Zatím existují tři varianty budoucího vedení tratě. Jednou z nich je podle Berounského napřímení úseku z Mladé Boleslavi do Turnova, který by obkroužila spojka mezi stávajícími tratěmi. Zároveň by došlo k napřímení železnice mezi Turnovem a Libercem.

Počítalo se také s tím, že by trať vedla Turnovem na Malou Skálu a dále by se stočila přes Jablonec nad Nisou. Nejefektivnější by podle předběžných studií mohla být trať, která by vedla paralelně s rychlostní silnicí na Prahu. "Je to na odbornících, přípravné projekční práce musí teprve začít a právě proto se do věci vložily oba kraje, aby přiměly stát k zahájení přípravných činností, zajištění projektové dokumentace nebo výkupy pozemků," doplnil radní Povšík.

Podle sdělení Správy železniční a dopravní cesty se zatím jedná o prvotní návrh. Do roku 2025 se prý s takovou stavbou nepočítá. "Zatím nejdou podklady pro rozpracování a uskutečnění takového návrhu," bere oběma krajům iluze Tomáš Drvota ze Správy železniční dopravní cesty. Za vysoce náročnou pokládá především problematiku výkupu pozemků v hustě osídleném Středočeském kraji a Praze.

Předběžný odhad stavby by podle něj činil zhruba osmdesát miliard. Tento odhad by však upřesnil projekt stavby. "Uváděl by předpokládanou cenu, rozsah stavebního díla s návrhem všech nutných technologií," doplnil Drvota.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Sedmnáct zlatých investičních mincí s vyobrazením rakousko-uherského císaře...
Za zlatý poklad nalezený při sekání trávy dostala žena přes dvě stě tisíc

K tomu, abyste našli poklad z dávných časů, stačí někdy opravdu málo – třeba jít posekat trávu na zahradě. Tak, jako to udělala před dvěma lety Alena...  celý článek

Provozovatelé druhého největšího větrného parku v zemi doufají, že už v říjnu...
Druhý největší větrný park se už tyčí u hranic, stavbu zpomalily bouřky

Obzor směrem k polským hranicím se proměnil. Nad Václavicemi už stojí všech třináct nových věží větrné elektrárny. Skončila hrubá stavba druhého největšího...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.