Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Libor Teichmann, MF DNES

Liberecký kraj chce železniční trať do Prahy, cesta by trvala hodinu

  • 20
Cesta vlakem z Liberce do Prahy dnes trvá minimálně dvě a půl hodiny. Liberecký krajský úřad to chce ale změnit. Spolu se Středočeským krajem začal tlačit na politiky, aby prosadili vybudování železničního koridoru mezi krajským a hlavním městem. Cesta by pak trvala jen hodinu.

"Liberec stále nemá kvalitní spojení po železnici s hlavním městem, včetně Středočeského kraje a průmyslových zón. Začneme plánovat spolupráci a oslovíme se žádostí o pomoc také poslance a senátory zvolené za naše kraje," poznamenal náměstek hejtmana pro dopravu Martin Sepp.

Oba kraje chtějí společně tlačit na stát, České dráhy nebo Správu železniční a dopravní cesty. Přímé a rychlé spojení Liberce s Prahou je prý dnes vysoce důležité. O vybudování nové dopravní železniční trasy jednali před časem radní kraje s představiteli Generálního ředitelství Českých drah.

Za důležitou pokládá trať také Středočeský kraj. "Podařilo by se zajistit železniční spojení mezi centrem Liberce a Prahou za šedesát minut. Výrazně by se také snížila intenzita dopravy na silnici R 10, neopominutelné jsou i pozitivní dopady na životní prostředí," vypočítal Robin Povšík, náměstek hejtmana Středočeského kraje pro dopravu.

Přímé železniční spojení Liberce s Prahou je vysoce potřebné i podle železničního specialisty Jindřicha Berounského. "Liberecký kraj je na tom úplně nejhůř co se týká dostupnosti s Prahou, v úvahu vlastně přichází jen silnice. Lidé jsou v rámci veřejné dopravy odkázáni na poslední autobusy. Z Prahy jede poslední autobus v půl desáté, a to ještě ne z centra, ale z Černého mostu. Do jiných krajských měst se dá dostat z představení v Praze minimálně půlnočním vlakem," upozornil specialista.

Jsou tři varianty, kudy by koridor mohl vést

Zatím existují tři varianty budoucího vedení tratě. Jednou z nich je podle Berounského napřímení úseku z Mladé Boleslavi do Turnova, který by obkroužila spojka mezi stávajícími tratěmi. Zároveň by došlo k napřímení železnice mezi Turnovem a Libercem.

Počítalo se také s tím, že by trať vedla Turnovem na Malou Skálu a dále by se stočila přes Jablonec nad Nisou. Nejefektivnější by podle předběžných studií mohla být trať, která by vedla paralelně s rychlostní silnicí na Prahu. "Je to na odbornících, přípravné projekční práce musí teprve začít a právě proto se do věci vložily oba kraje, aby přiměly stát k zahájení přípravných činností, zajištění projektové dokumentace nebo výkupy pozemků," doplnil radní Povšík.

Podle sdělení Správy železniční a dopravní cesty se zatím jedná o prvotní návrh. Do roku 2025 se prý s takovou stavbou nepočítá. "Zatím nejdou podklady pro rozpracování a uskutečnění takového návrhu," bere oběma krajům iluze Tomáš Drvota ze Správy železniční dopravní cesty. Za vysoce náročnou pokládá především problematiku výkupu pozemků v hustě osídleném Středočeském kraji a Praze.

Předběžný odhad stavby by podle něj činil zhruba osmdesát miliard. Tento odhad by však upřesnil projekt stavby. "Uváděl by předpokládanou cenu, rozsah stavebního díla s návrhem všech nutných technologií," doplnil Drvota.