Jeden z nových vlaků RegioShuttle RS-1 Stadler, které objednal Liberecký kraj.

Jeden z nových vlaků RegioShuttle RS-1 Stadler, které objednal Liberecký kraj. Na snímku na viaduktu ve Smržovce na Jablonecku | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Liberecký kraj hrozí drahám za pozdě dodané vlaky pokutou

  • 4
Na tratích Libereckého kraje mělo v polovině prosince jezdit 16 moderních švýcarských vlaků Stadler. I nyní tři soupravy stále chybí, vlaky navíc podle zástupců kraje jezdí se zpožděním. Kraji jako objednavateli vlaků došla trpělivost a hrozí Českým drahám statisícovou pokutou.

Podle náměstka hejtmana pro dopravu Martina Seppa (ČSSD) nejen že České dráhy zpozdily dodávku moderních souprav, ale narušily tím i na některých tratích jízdní řády. (o opožděné dodávce čtěte zde)

Vlaky Stadler

Vlaky Regio-Shuttle RS 1 Stadler vyrábí berlínský závod Pankow švýcarské firmy Stadler.

Jde o osvědčený typ poprvé nasazený do provozu v roce 1996. V Německu jich jezdí čtyři stovky.

Zde dosáhnou i stokilometrové rychlosti, což však na zastaralých tratích Libereckého kraje není možné. Vlak je plně klimatizovaný a bezbariérový.

"Dochází ke zpoždění, cestující nestíhají navazující spoje a mají problémy. Máme zjištěno, že například na trase Černousy - Frýdlant - Liberec nejezdí vlaky přesně dennodenně," popsal. Liberecký kraj hodlá dráhy pokutovat.

"Už několik týdnů probíhají striktní kontroly, ta data budeme v nejbližších dnech porovnávat s daty Českých drah a budeme uplatňovat sankce v rozsahu platné smlouvy. Nechci spekulovat, ale odhadem to budou statisícové částky. Můžeme jít i do 25 milionů, ale celou částku využívat nebudeme," dodal Sepp.

Pokutu ve výši 25,8 milionů korun by dráhy ovšem platily pouze v krajním případě. Dopravní specialista Českých drah Jindřich Berounský hovořil také o zdražení provozních nákladů. "Náklady půjdou do milionů, do konce ledna jsme museli platit mzdu minimálně deseti lidem a je také vyšší spotřeba nafty," popsal.

Za zpoždění nemůžeme, hájí se Stadler

Dva vlaky jsou v tuto chvíli údajně ještě v Německu. Jeden je v opravě, když v půlce prosince narazil u Frýdlantu do stromu. "Poslední dva vozy bychom měli dostat tento měsíc. Důvodem zpoždění dodávky jsou problémy na straně dodavatele," informoval mluvčí ČD Radek Joklík.

Firma Stadler má však na věc jiný názor. Dle jejího vyjádření z poloviny prosince, kdy už všechny vlaky měly jezdit na regionálních tratích, všechny soupravy Českým drahám vydala.

"V dodávce vlaků postupujeme přesně podle smlouvy s Českými drahami. Dokonce první vozy prezentované v Liberci a na Vysočině tu byly ještě dříve než v dohodnutém čase," poznamenala marketingová ředitelka firmy Katrin Block.

"Štádlery" vyšly dráhy na téměř 878 milionů korun, 35 procent putovalo z evropských fondů. Jezdí za cenu 108 korun za kilometr. Do roku 2013 by se na trati z Liberce do České Lípy měly objevit ještě další podobné vozy.