Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přímým vlakem z Liberce do Prahy rychleji než za hodinu, přeje si kraj

  10:30aktualizováno  10:30
Dlouhá léta se o něm pouze mluví, cestující si ho přejí, politici slibují. Rychlé spojení vlakem z Liberce do Prahy teď má novou naději. Liberecký kraj chce, aby se železniční spojení mezi krajským a hlavním městem stalo součástí evropské trati mezi Prahou a polskou Wroclawí.

Pojede přímý vlak z libereckého nádraží do Prahy? | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Ta má v budoucnu spojit Baltské moře s Jadranem.

„Naším zájmem je, aby se cestující z Liberce do Prahy dostali vlakem rychleji než za hodinu. Je to obdobný standard jako mají velikostí srovnatelné Pardubice nebo Ústí nad Labem,“ uvedl hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

Politici se tak nyní snaží, aby spojení z Prahy do Wroclawi vedlo i přes Liberec. Tím pádem by „spadlo“ do evropského projektu a bylo by možné na něj získat evropské dotace. „Podporu v tom máme i od maršálka Dolnoslezského vojvodství Cezary Przybylskiho,“ podotkl Půta.

Podle Pavla Blažka, jednatele společnosti Korid LK, která je koordinátorem dopravy v kraji, už se zpracovávají studie, které mají spojení mezi Libercem a Prahou zrychlit.

„Na stávající infrastruktuře se rychle do Prahy dostat nedá, budou se tam muset udělat nějaké přeložky trati, na druhou stranu některé části, které jsou v dobrém stavu, se použijí, aby se snížily náklady,“ prohlásil jednatel společnosti.

Na území Libereckého kraje je trasa železnice už uvedena v zásadách územního rozvoje. „Zakreslena je mimo Turnov, přes Hodkovice nad Mohelkou, přímo do Liberce. Vyhýbá se tak závleku do Rychnova u Jablonce nad Nisou. Trať je navržená na rychlost do 130 kilometrů v hodině,“ dodal Blažek.

Řeší se, kudy vlaky pojedou v sousedním kraji

Zbývá však dořešit, kudy povede na území Středočeského kraje. Tam je variant více a zatím žádná konečná. Jedna ze studií například uvádí možnou trasu z Prahy přes Lysou nad Labem a následně napojení na trať Nymburk - Mladá Boleslav novou spojkou přes Všejany.

Jenže k tomu je potřeba vystavět zhruba devět kilometrů dlouhou trať propojující Milovice a Čachovice a souběžně s tím zdvojkolejnit a elektrifikovat trať mezi Čachovicemi a Mladou Boleslaví. To by vyšlo na několik miliard korun.

Ostatně, ještě je dost času správnou variantu najít. Podle odborníků se totiž nezačne stavět dřív než za deset let. Ministerstvo dopravy už si nechává vypracovat dvanáctou studii, která má říci, která z variant je ekonomicky výhodná.

Vlaky mezi Libercem a Prahou dnes nemohou autobusové dopravě konkurovat. Trasa vlakem je o 40 kilometrů delší než po silnici a nejkratší cesta s jedním přestupem trvá 2 hodiny a 36 minut.

Autobus zvládne jízdu za 65 minut na autobusové nádraží na Černém Mostě, odkud jede metro do centra dalších 20 minut. Při vzdálenosti 106 kilometrů po silnici mezi oběma městy vychází průměrná rychlost vlaku mezi oběma městy na 63 kilometrů v hodině.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Festival Mácháč 2008
Na návštěvníky party u Mácháče dohlídnou policisté, vyzbrojí se samopaly

Tisíce návštěvníků zamíří o víkendu na taneční technoparty Mácháč 2017. Akci budou provázet i zvýšená bezpečnostní opatření. Kromě tanečníků sem proto dorazí i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Liberecký kraj

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.