Jedním z vyřazených dopravců je i firma BusLine. (ilustrační snímek)

Jedním z vyřazených dopravců je i firma BusLine. (ilustrační snímek) | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Umíme jezdit levně, brání se dopravci vyloučení krajem ze soutěže

  • 19
Podezřele nízké ceny. To je zdůvodnění, proč Liberecký kraj vyřadil ze soutěže na dopravní obslužnost čtyři uchazeče. Peníze, za které nabízeli, že budou deset let jezdit, se zdály výběrové komisi podseknuté. Dopravci by za ně podle ní nebyli schopni udržet stávající komfort a vydržet celou dobu vozit cestující.

Firmy vyřazené z tendru se ale brání. Levnou nabídku prý podaly proto, že mají nižší vstupní náklady.

„Naše autobusy jsou stářím pod úrovní čtyř let, zatímco republikový průměr je 14 let. Máme díky tomu nižší spotřebu nafty, nižší provozní náklady a úspornější organizační strukturu. Tohle nikdo v posudku nezohlednil,“ zlobí se Zdeněk Kratochvíl, ředitel ICOMu, jedné z vyloučených firem.

ICOM nabídl jezdit na Liberecku za 25,8 korun na kilometr, na Českolipsku o korunu dráž a na Jablonecku a Semilsku za 24,5 korun. Připomeňme, že dnes jezdí dopravní společnosti za 32 korun za kilometr. ICOM s vyřazením nesouhlasí a odvolal se.

„Rozhodnutím krajského úřadu se vytrácí princip hospodářské soutěže. V tržním hospodářství obecně ten, kdo si dokáže vytvořit lepší podmínky je tím, kdo v hospodářské soutěži uspěje - v tomto případě je ale ze soutěže vyloučen,“ komentuje Kratochvíl.

Pryč ze soutěže je i největší dopravce v kraji

Vyřazen byl i dosavadní největší dopravce v kraji BusLine, firma se sídlem v Semilech. Podle informací MF DNES nabídl BusLine druhou nejlevnější cenu.

Dopravce ústy svého předsedy představenstva Jakuba Vyskočila vzkázal, že orientace pouze na cenu se u zakázek v oblasti dopravy nevyplácí, ale že nastavení zakázky kladlo na cenu největší důraz.

„Pro nás je postup kraje paradoxně pozitivním signálem. Hysterie posledních let z toho brát vše jen nejlevnější na úkor kvality, přináší například křivé dálnice nebo nespokojené cestující. V posledních měsících jsme zažili soutěže, které se zvrhly v jednoduchou aukci,“ komentoval Vyskočil.

BusLine podle něj mohl nabídnout levnou cenu proto, že má v kraji konkurenční výhodu před ostatními.

Zakázku přezkoumá antimonopolní úřad

„Máme zde zázemí, nečekají nás prvotní investice do budov, parkování, opravárenství. Velké peníze dělají i různé na první pohled drobné věci, jako jsou označníky, vybavení autobusových nádraží a informačních kanceláří, popřípadě vybavení vozidel. Výše uvedené je vše čím zde již disponujeme a nově příchozí si to, chtě nechtě, bude muset pořídit,“ zdůvodňuje Vyskočil nízkou cenu.

O tom, jestli se BusLine odvolá, ještě firma nerozhodla. Zakázku ale nakonec bude ještě přezkoumávat antimonopolní úřad, který ji kvůli diskriminačním podmínkám v červnu zastavil. Kraj se proti tomu odvolal. Jak celá zakázka dopadne tak není zdaleka jisté.

„Budeme čekat, jak rozhodne antimonopolní úřad. Pokud dá zakázce zelenou, uzavřeme smlouvy s uchazeči,“ dodává hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

Pokud antimonopolní úřad zakázku definitivně zruší, bude muset kraj vypsat novou. Aby od prosince, kdy stávající smlouvy s dopravci končí, měl v kraji kdo jezdit, prodloužila krajská rada smlouvy s nynějšími dopravci na dva roky s půlroční výpovědní lhůtou.