Kam jezdí po práci primátor? Jeho cesty bude sledovat GPS modul. Ilustrační...

Kam jezdí po práci primátor? Jeho cesty bude sledovat GPS modul. Ilustrační foto. | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Konec zneužívání služebního vozu. Primátora v autě ohlídá Velký bratr

  • 9
Liberecký primátor a jeho náměstci budou pod dohledem Velkého bratra. Tedy alespoň ti, kteří budou využívat služební automobily magistrátu. V nich se ukryje systém GPS, který bude sledovat, kam představitelé města s autem jezdí.

Rozhodnutí nové rady se tváří jako reakce na údajné zneužívání služebního vozu bývalou primátorkou Martinou Rosenbergovou (ČSSD). Tu krátce před komunálními volbami obvinila tehdy opoziční Změna pro Liberec z toho, že vůz používala k cestám, které neměly s její prací nic společného.

Odpadá administrativní zátěž

„Džípíeska“ bude sledovat pohyb automobilu primátora Tibora Batthyányho a náměstka pro technickou správu majetku Tomáše Kyselu (oba ANO). Ostatní členové vedení města služební vozy odmítli. Podle Batthyányho se pro sledování jízd rada rozhodla z důvodu větší transparentnosti.

„Žijeme v jednadvacátém století a tenhle systém úspěšně funguje ve spoustě firem. Nespornou výhodou je zamezení případným nesrovnalostem a také usnadnění evidence jízd, kdy odpadne zbytečná administrativní zátěž,“ uvedl primátor.

V obou vozidlech bude přepínač mezi služební a soukromou jízdou. Zabudovaná GPS pak bude vysílat údaje o dané jízdě, jako například trasu a čas. Výstupem bude plně automatická elektronická kniha jízd, která nahradí dosavadní papírovou. Karty CCS pak poskytnou přesné záznamy o čerpání pohonných hmot.

Dvacet soukromých jízd

Nová vláda Liberce si od GPS v autech slibuje, že už se nebude opakovat údajná situace, kdy podle Změny měla Rosenbergová mezi léty 2011 až 2014 absolvovat se služebním autem minimálně dvacet jedna soukromých jízd.

„Doprovázeli ji navíc další zaměstnanci magistrátu. Primátorka jezdila hlavně do Prahy, kde studovala soukromou vysokou školu. Vycházeli jsme z knihy jízd a z primátorčina elektronického diáře,“ uvedla na začátku října za Změnu Zuzana Kocumová. Jenže služební jízdy dostaly do úzkých i ji.

„Jednalo se ovšem spíše o formální chybu. Náměstkyně hejtmana neuzavřela s krajským úřadem dohodu o využívání služebního auta k soukromým účelům, ale veřejné peníze nezneužila,“ řekl tehdy lídr Změny a dnešní ekonomický náměstek primátora Jan Korytář.

Ostatní krajští radní na rozdíl od Kocumové podepsali dohodu o využívání služebního vozu pro soukromé cesty. Za poskytnutou výhodu od nich krajský úřad inkasuje stálý měsíční poplatek. Kocumová nakonec náklady na své soukromé jízdy uhradila. Bylo to přibližně dvanáct tisíc korun.

Exprimátorka: Těším se na trestní oznámení

Bývalá primátorka očekává, že na ní někdo za její „podivné“ jízdy podá trestní oznámení. „Těším se na to. Trochu se zapomíná, že i očerňovaná strana mívá informace, e-maily, svědky, které do této věci mohou přinést nové světlo. A pak, co jsou asistentkou zfalšované údaje v knize jízd proti výskytu jména v úplatkářských tabulkách?“ sdělila ve čtvrtečním rozhovoru pro MF DNES.

Reagovala na to, že Korytář figuruje v tabulce úplatků u pracovníka firmy Metrostav. Úplatky měly ovlivnit vyplacení dotace na opravu kostela svaté Máří Magdalény.