Magna sestrojila lepené plastové dveře pro auta, nabízí je po celém světě

  • 25
Páté automobilové dveře, které jsou lehké a nerezavějí. Unikátní technologii vymysleli vývojáři ve firmě Magna Bohemia v Liberci, jež dodává plastové díly pro automobilový průmysl. Novinku nyní chtějí prosadit i do sériové výroby.

„Když se nám to podaří, vrátí se Liberci punc textilního města,“ poznamenal ředitel závodu v Liberci Miroslav Frontz.

Výroba pátých dveří do aut v sobě totiž snoubí textilní průmysl a strojírenství.

„Místo plechových dveří máme plastové, což už dnes umí spousta fabrik, ale tyhle mají něco navíc. Jsou to termoplastické dveře, polypropylen je zepředu i zezadu jako sendvič a uvnitř je rám, který je stěžejní částí dveří. Drží všechno a vyrábí se tak, že se oplétá jistými pevnostními vlákny,“ přiblížil ředitel. A hned dodal, že více už prozradit nemůže.

Výhoda dveří je nejen to, že jsou lehké, ale také, že neobsahují jediný šroubek, protože jsou kompletně lepené.

Lepené dveře nerezavějí

„Dveře jsou lehčí a nereznou, protože tam není nic, co by reznout mohlo. Finančně budou schopné obstát v konkurenci s plechem, což je úspěch. Je to vymyšlené, vyvinuté a patentované tady. A jsme jediní na světě, kteří to umí,“ podotkl Frontz.

V současnosti tak v Magně čekají, která automobilka na novinku kývne.

„Nabízíme ji nyní po celém světě. Dnes je každá automobilka pod velkým tlakem, aby měla lehčí a lehčí auta. My tento požadavek splňujeme,“ dodal ředitel.

Unikát je výsledkem předvývoje, do něhož investuje Magna miliony korun. Poslední dobou se soustředí právě na výrobu plastových pátých dveří. Ty už kompletuje například pro elektromobil BMW i3. Vyrábí díly ale také pro Škodovku, kam dodává například nárazníky pro vozy Octavia a Fabia.

Část montáže se přesunula do Mladé Boleslavi

Část montáže ale musela firma přesunout z Liberce právě do Mladé Boleslavi. Kvůli špatně udržovaným silnicím v zimních měsících totiž hrozilo, že díly nebudou ve Škodovce včas a zastaví tak výrobu. To pak stojí nemalé částky.

„Opakovaně se nám v zimě stalo, že silnice nebyly udržované, rozsolené. V zimě jsme pravidelně nikdo nespali, stále jsme kontrolovali, jestli je kopec v Paceřicích a Jeřmanicích sjízdný. Loni jsme zaplatili za Magnu asi čtyři miliony korun Správě silnic, aby solili na naše zavolání. Až jsem na to ale ztratil nervy a celou montáž nárazníků jsem přesunul do Boleslavi. Tím pádem přišel Liberec o 150 pracovních míst,“ přiblížil Frontz.

Lidé ale výpověď nedostali, ve firmě se pro ně našla práce na jiných projektech, na něž by jinak nastoupili noví zaměstnanci.

Magna prošla rukama několika firem

Historie Magny sahá do roku 1946, letos závod slaví sedmdesáté výročí. Pod názvem Plastimat vznikl jako národní podnik v Jablonci nad Nisou, v roce 1963 se přemístil do Liberce.

„Podnik neměl žádné těžké stroje a tak jsme stavbu začínali s jedním vypůjčeným buldozerem Stalinec S 100. Byl až z Hradce Králové. Když nám později byl zapůjčen další Stalinec, mohl jeden tahat z bahna toho druhého,“ vzpomínal kdysi stavitel závodu Eduard Anděl.

Než se Plastimat přetransformoval v Magna Bohemia, prošel rukama několika firem, z nichž některé skončily v insolvenci. Dnes řídí z Liberce 13 výrobních závodů v Evropě, kromě Česka ještě v Německu, Rusku, Polsku, Rumunsku a Turecku. Zaměstnává přibližně sedm tisíc pracovníků, jen v Liberci to je 1 786 lidí.

„V roce 1990 byl náš obrat 18 milionů amerických dolarů, od té doby jsme se vyšplhali až na obrat 400 milionů dolarů v roce 2015,“ uvedl generální ředitel firmy Pavel Neumann.

V libereckém závodě se denně vyrobí 10 tisíc lakovaných nárazníků a osm set vstřikovacích forem. Magnou projede za čtyřiadvacet hodin 180 kamionů, sedmdesát jich přiveze obaly a materiál, 110 odejede s hotovými produkty k zákazníkům. Mezi ty hlavní patří Škoda, Volkswagen, Audi, Man, BMW či Daimler nebo Citröen.


Elektromobil