Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nadšenec si koupil MiG-21. Do dvou let z něj postaví bojový simulátor

  16:08aktualizováno  16:08
Novou atrakci budou mít brzy Vratislavice nad Nisou. K leteckému simulátoru dopravního letadla DC-9, který podnikatel a letecký nadšenec Petr Bílý zprovoznil v halách bývalého Intexu, brzy přibude ještě bojový simulátor. Bílý kvůli tomu koupil a do Vratislavic převezl stíhačku MiG-21.

Stroj vyrobený v roce 1974 létal do roku 2004 v československých barvách pro stíhací letky různých útvarů našeho letectva.

Letadlo je kompletní, odmontovány z něj byly pouze zbraňové systémy a motor. „Motor jsem vůbec nekupoval, nesmí se stejně do letadla zpět přimontovat. Držáky zbraní jsou záměrně poškozené tak, aby je tam zpátky nikdo nesměl přidělat. Dovedu si jinak představit, že nějaký mechanik by letadlo dokázal zprovoznit a v jeho rukou by se stalo hrozbou,“ líčí Bílý.

Fotogalerie

Stíhačka je momentálně zaparkovaná v halách Intexu a technici jí přidělávají zpět křídla, výškovku a další části, které musely kvůli přepravě na přívěsu po silnici být z letadla sejmuty. Pak čeká tým kolem Bílého studie tisíců stran dokumentace, jak vlastně letadlo a všechny jeho systémy fungují.

„Máme štěstí, že stroj není poškozený. Nezískali jsme jako v minulosti jen kokpit, ale celé letadlo včetně avioniky. V noci mi přišla první část dokumentace. Naštěstí je v češtině a nebudu muset oprašovat svoji ruštinu,“ směje se hlavní mechanik Jindřich Machalínek.

Na letadle jej čekají nejméně dva roky práce. Na konci by z něj měl být letecký simulátor, do něhož si sednete a svedete leteckou bitvu. S tím rozdílem, že oproti ostatním „hráčům“ nebudete sedět před počítačem, ale ve skutečném letadle, které dřív neslo smrtící rakety.

Z haldy šrotu je letecký simulátor, DC-9 se na zemi chová jako ve vzduchu

„Mám představu, že projekce bude jakási kupole nad kokpitem, asi o průměru tři metry. Kamkoliv se pak podíváte, uvidíte simulaci. Zprovozníme hydraulický systém tak, aby letadlo reagovalo na všechny povely, například odpor kniplu se bude měnit přesně tak, jak to bylo u letícího MiGu-21,“ naznačil Bílý. „Půjde i střílet, samozřejmě simulovaně. Klidně se v tomhle letadle připojíte do bitvy, kterou svádějí lidé sedící u počítače,“ zdůraznil.

Mig-21, který Bílý koupil, patří do verze MF, tedy té nejmodernější řady československé flotily MiGů, která byla později přestavěná pro součinnost s vojsky NATO. Dodnes žijí lidé, kteří tyto stroje pilotovali, Bílý dokonce vypátral pilota tohoto konkrétního letounu. Chce se s ním sejít a vyzpovídat ho.

MiGy-21 byly součástí naší armády od roku 1962. První prototyp MiG-21 vzlétl již v roce 1955. Československé stíhací letectvo získalo kolem 470 bojových letounů dosahujících i dvojnásobné rychlosti zvuku.

Tyto stroje byly stejně jako ostatní sovětská letadla vyřazeny v roce 2005 z naší armády, nahradily je letouny JAS 39 Gripen, dodnes jediné nadzvukové stíhačky české armády. Jinde po světě ale MiGy stále patří mezi obávané zbraně - využívá je Indie, Egypt, Sýrie nebo Severní Korea.

Letecký simulátor z vraku DC-9:





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jezdci na longboardech svištěli až devadesátikilometrovou rychlostí.
VIDEO: Longboardy se řítily z Kozákova i stovkou, od závodníků létaly jiskry

O hoře Kozákov se poslední léta mluví především jako o místě, ze kterého vzlétají a často i v korunách stromů nedobrovolně přistávají paraglidisté. Jeden...  celý článek

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...
Hodně vidět a neunavit se. Elektrokolo není jenom pro sraby

Ještě před pár lety působilo elektrokolo v Jizerských horách rozruch. Kdo na něm vyrazil do strmých kopců, nemohl si nevšimnout posměšných reakcí. Jaká je...  celý článek

Noční tramvaj odveze ve všední dny i cestující do Jablonce. Vyjede v jednu...
V Liberci přibudou noční spoje. Ve všední dny pojedou i po jedné hodině

Kdo se chce ve všední den v Liberci dostat domů autobusem, musí přijít na zastávku ve Fügnerově ulici nejpozději dvacet minut po půlnoci. Od října však budou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.