Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Jízdenka měla zpoždění, cestujícího málem vyhodili z autobusu

  • 189
Koupit si SMS jízdenku na autobus ještě automaticky neznamená, že tím autobusem odjedete. Dvaatřicetiletý Jakub z Liberce chtěl cestovat ze zastávky v Pavlovicích, ale unikátní kód na jeho telefon nepřišel ani po příjezdu autobusu. Řidič ho kvůli tomu chtěl z vozidla hrubě vyhodit.

Muž se teď dožaduje omluvy a změny podmínek, kdy se SMS doručují lidem zpožděně.

„Esemesku jsem poslal, když autobus vyjížděl z předchozí zastávky. Po jeho příjezdu v půl deváté večer mi pořád nepřišel kód. Řidiči jsem to hned řekl a chtěl mu ukázat alespoň výpis ze SMS, aby mi věřil, ale jeho to nezajímalo,“ líčí pan Jakub. Cestující žádal, aby minutu počkal nebo souhlasil, že mu jízdenku ukáže hned, jak na jeho telefon dojde. Šofér byl ale neoblomný.

„Já řekl, že nevystoupím, pospíchal jsem totiž. A on zahlásil, že mi ukáže, jak vystoupím. Popadl mě a chtěl mě odtrhnout od tyče, které jsem se držel. Pokoušel se mě vystrkat z autobusu, ale v tu chvíli mi pípla SMS jízdenka,“ popisuje mladý učitel angličtiny a matematiky.

Řidič byl zároveň revizor, takže jízdenku chvíli kontroloval, než ji uznal. Muže pak ještě spražil, že normálně by mu dal 600 korun pokutu a poradil mu ironicky, ať si jde stěžovat.

Policie se muži vysmála

S medializací případu mladý muž souhlasil až poté, kdy se mu policisté vysmáli, že jde prý jen o přestupek. „Ano, porušil jsem nesmyslné přepravní podmínky. SMS jízdenka chodí více než 70 vteřin opožděně, což ale nelze předjímat, protože autobusy často jezdí zpožděné a kdybych si ji kupoval ve větším předstihu, vypršela by mi zase dřív její platnost,“ argumentuje Jakub.

Zastání se nedočkal nejen na policii, ale ani na ministerstvu dopravy, které s případem obeznámil. Odpověděli mu, že postup přivolání policie v případě, že utrpěl fyzickou újmu a domníval se, že mu jsou upírána zákonná práva, byl správný.

„Nyní je na Policii ČR, aby případně činila další kroky,“ odepsal Ondřej Michalčík z Odboru veřejné dopravy Ministerstva dopravy s tím, že ministerstvo není objednatelem autobusové dopravy a není proto v jeho kompetenci se vyjadřovat k fungování systému odbavení cestujících.

Cestující se měl obrátit na nás, vadí dopravnímu podniku

Jak MF DNES zjistila, případ byl policií zaznamenán, řidiče muži zákona ztotožnili a následně věc předali na magistrát k občansko-správnímu řízení. Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) má ale k příběhu pana Jakuba své výhrady. Vadí mu zejména to, že incident nikdy nepřišel řešit s ním.

„Přestože k dotčené události mělo dojít již 5. října, můžeme potvrdit, že až do dnešního dne se příslušný cestující se svojí stížností či popisem události na nás neobrátil,“ uvádí mluvčí DPMLJ Martina Poršová. Vedení podniku by prý bylo ochotno jeho stížnost prošetřit, prý ale není co. „Řidič autobusu byl pouze ztotožněn. Ani on, ani dopravní podnik nebyli vyzváni k žádné další aktivitě, například k podání vysvětlení,“ zdůrazňuje Poršová.

Pochybil cestující, míní ředitel dopravního podniku

Ředitel DPMLJ Luboš Wejnar tvrdí, že naopak pochybil sám mladík, když chtěl jet bez jízdenky. „Doložením elektronických výpisů jsme zjistili a ověřili, že dotčený se domáhal vstupu do vozidla po 20. hodině předními dveřmi a to bez řádného jízdního dokladu, v tomto případě bez doručené SMS jízdenky, která je základním předpokladem k jízdě v dopravním prostředku a jejíž přijetí je povinností cestujícího ještě před nástupem do vozidla. Tento postup je zakotven v platných Smluvních přepravních podmínkách IDOL a řidič postupoval správně a naprosto v souladu s těmito podmínkami,“ hájí svého zaměstnance Wejnar.

Elektronické SMS jízdenky byly zavedeny v liberecké MHD v roce 2009, jen letos si je za prvních 10 měsíců zakoupilo přes 300 tisíc zákazníků. Na uvedený objem byla měsíčně v průměru uplatněna pouze jedna reklamace.