Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec ohavných buněk. Ošklivé nádraží v Liberci nahradí moderní terminál

  10:30aktualizováno  10:30
Ohyzdné stavební buňky, které už dvě desetiletí suplují halu na autobusovém nádraží v Liberci, by měly zmizet. Na jejich místě vyroste moderní terminál. Cestující pak už nebudou moknout a mrznout na nástupištích nebo zoufale shánět toalety, protože ty prozatímní kontejnerové mají zavřeno.

„Radní už záměr odhlasovali a město teď vypíše výběrové řízení na projektanta,“ říká mluvčí liberecké radnice Jana Kodymová.

Terminál by měl přijít na zhruba 160 milionů korun a 130 z nich by mohla poslat Evropská unie. Zhruba 7 milionů by přidal stát a město by pak mělo doplatit maximálně 30 milionů.

Fotogalerie

Vedle přepravní budovy se zázemím pro cestující a řidiče autobusů vyroste v areálu i nadzemní záchytné parkoviště pro 225 vozů a bezpečná úschovna kol pro zhruba 30 bicyklů.

Studie předpokládá, že stavba vznikne na pozemcích města v severovýchodním cípu lokality mezi autobusovým nádražím a Žitavskou třídou.

Vzhledem ke své poloze u dvou sjezdů z průtahu silnice R35 by výpravní budova zahrnovala i parkovací dům pro osobní auta a taxi. Vjíždělo by se do něj ze Žitavské ulice před novou odbavovací budovou nádraží.

Pruhy pro cyklisty i parkoviště pro kola

V přilehlých prostorách se počítá s vybudováním pruhů pro cyklisty včetně parkoviště pro kola. Lidé by sem přijeli autem, odstavili by ho na parkovišti a vyrazili na výlet tramvají, vlakem nebo autobusem.

Podle Kodymové počítá návrh s plochou 300 až 400 metrů čtverečných pro odbavování cestujících, odpočinkovou částí a restaurací. „Bude tu rychlonabíjecí zařízení pro dva elektromobily a dobíjecí místo pro elektrokola, ale třeba i služebna městské policie,“ říká Kodymová.

Situaci na nádraží meziměstských autobusů kritizují lidé už od poloviny 90. let minulého století, kdy byla sice zmodernizována nástupiště, ale na pořádnou čekárnu se záchody a zázemím pro řidiče už nezbyly peníze, takže je nahradilo 21 mobilních kontejnerů. Jako neúnosnou vidí situaci i společnost Autobusové nádraží Liberec, která areál provozuje.

„Za posledních dvacet let jsme nechali vypracovat více než desítku studií a návrhů na dostavbu výpravní budovy a zúčastnili se řady výběrových řízení a dotačních programů, ale podpory jsme se nedočkali, proto novou iniciativu liberecké radnice velmi vítáme,“ reaguje ředitel ČSAD Petr Wasserbauer.

Podle něj liberecké nádraží ČSAD obslouží denně zhruba čtyři tisíce cestujících a vyjíždí z něj nebo do něj vjíždí na 150 a v pátek až 190 spojů.

„Hlavně pro lidi, kteří zavítají do krajského města poprvé, je to, jak vypadá, docela šok. Teď máme novou naději, že ostudné buňky půjdou k zemi,“ dodává Wasserbauer.

Projekt je zařazený mezi strategické dokumenty rozvoje měst Liberce a Jablonce nad Nisou a musí projít schvalovacím kolečkem řady institucí, včetně zastupitelstva města. Pokud žádost dopadne, mohl by terminál vzniknout v průběhu let 2018 až 2020.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nová okružní křižovatka zlepší dopravu také v Jablonci nad Nisou v nepřehledné...
Domy ustoupí křižovatkám, Semily i Jablonec staví kruhové objezdy

Bouráním začala v centru Semil přestavba dvou rušných křižovatek, které se příští rok promění v kruhové objezdy. Rozsáhlá stavební akce spolyká 29,6 milionů...  celý článek

Sedmihorské léto pořádá Jitka Maděrová s Josefem Šormem. Z jednodenního...
Dvorek v Českém ráji přitahuje legendy. Po Smokie zahraje Paddy Kelly

Nenápadný dvorek na dohled od Trosek působí dojmem, že se tu o víkendech konají leda svatby. Pod rozměrnou pergolu ale každý rok jezdí hudební a divadelní...  celý článek

Víkendový festival Mácháč 2017.
Na taneční festival k Máchovu jezeru vezli dealeři stovky tablet extáze

Dvě stovky tablet extáze měli u sebe dva muži z Ašska, kteří se vypravili na víkendový festival taneční hudby Mácháč 2017. Každý z nich měl u sebe sto kusů...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.