Konec ohavných buněk. Ošklivé nádraží v Liberci nahradí moderní terminál

  • 10
Ohyzdné stavební buňky, které už dvě desetiletí suplují halu na autobusovém nádraží v Liberci, by měly zmizet. Na jejich místě vyroste moderní terminál. Cestující pak už nebudou moknout a mrznout na nástupištích nebo zoufale shánět toalety, protože ty prozatímní kontejnerové mají zavřeno.

„Radní už záměr odhlasovali a město teď vypíše výběrové řízení na projektanta,“ říká mluvčí liberecké radnice Jana Kodymová.

Terminál by měl přijít na zhruba 160 milionů korun a 130 z nich by mohla poslat Evropská unie. Zhruba 7 milionů by přidal stát a město by pak mělo doplatit maximálně 30 milionů.

Vedle přepravní budovy se zázemím pro cestující a řidiče autobusů vyroste v areálu i nadzemní záchytné parkoviště pro 225 vozů a bezpečná úschovna kol pro zhruba 30 bicyklů.

Studie předpokládá, že stavba vznikne na pozemcích města v severovýchodním cípu lokality mezi autobusovým nádražím a Žitavskou třídou.

Vzhledem ke své poloze u dvou sjezdů z průtahu silnice R35 by výpravní budova zahrnovala i parkovací dům pro osobní auta a taxi. Vjíždělo by se do něj ze Žitavské ulice před novou odbavovací budovou nádraží.

Pruhy pro cyklisty i parkoviště pro kola

V přilehlých prostorách se počítá s vybudováním pruhů pro cyklisty včetně parkoviště pro kola. Lidé by sem přijeli autem, odstavili by ho na parkovišti a vyrazili na výlet tramvají, vlakem nebo autobusem.

Podle Kodymové počítá návrh s plochou 300 až 400 metrů čtverečných pro odbavování cestujících, odpočinkovou částí a restaurací. „Bude tu rychlonabíjecí zařízení pro dva elektromobily a dobíjecí místo pro elektrokola, ale třeba i služebna městské policie,“ říká Kodymová.

Situaci na nádraží meziměstských autobusů kritizují lidé už od poloviny 90. let minulého století, kdy byla sice zmodernizována nástupiště, ale na pořádnou čekárnu se záchody a zázemím pro řidiče už nezbyly peníze, takže je nahradilo 21 mobilních kontejnerů. Jako neúnosnou vidí situaci i společnost Autobusové nádraží Liberec, která areál provozuje.

„Za posledních dvacet let jsme nechali vypracovat více než desítku studií a návrhů na dostavbu výpravní budovy a zúčastnili se řady výběrových řízení a dotačních programů, ale podpory jsme se nedočkali, proto novou iniciativu liberecké radnice velmi vítáme,“ reaguje ředitel ČSAD Petr Wasserbauer.

Podle něj liberecké nádraží ČSAD obslouží denně zhruba čtyři tisíce cestujících a vyjíždí z něj nebo do něj vjíždí na 150 a v pátek až 190 spojů.

„Hlavně pro lidi, kteří zavítají do krajského města poprvé, je to, jak vypadá, docela šok. Teď máme novou naději, že ostudné buňky půjdou k zemi,“ dodává Wasserbauer.

Projekt je zařazený mezi strategické dokumenty rozvoje měst Liberce a Jablonce nad Nisou a musí projít schvalovacím kolečkem řady institucí, včetně zastupitelstva města. Pokud žádost dopadne, mohl by terminál vzniknout v průběhu let 2018 až 2020.


Elektromobil