Záchranou a rekonstrukcí historických tramvají se v Liberci zabývá sdružení Boveraclub.

Záchranou a rekonstrukcí historických tramvají se v Liberci zabývá sdružení Boveraclub. | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

Nad projektem muzea tramvají v Liberci je oblačno a zatahuje se dál

  • 8
Nad kontroverzním projektem muzea tramvajové dopravy v Liberci se stahují mračna. Pokud vezme dopravní podnik vážně posudek auditorské firmy FSG Finaudit, sporné dílo v chátrajícím areálu bývalých Libereckých výstavních trhů nikdy nevznikne.

"Centrum historie tramvajové dopravy považujeme za zátěž, která přispěje ke zvýšení zadluženosti a zhoršení hospodářského výsledku dopravního podniku," stojí v posudku.

Auditorská společnost uvádí, že provoz muzea by přinesl dopravnímu podniku roční ztrátu milion korun. "Ekonomický přínos projektu je prakticky nulový," tvrdí Finaudit.

Centrum historie tramvajové dopravy podle Finauditu poslouží k propagaci dopravního podniku, lze však mít oprávněné pochybnosti, že by se díky němu zvýšil počet přepravených pasažérů.

Dopravní podnik patří městu Liberec. Výstavbu muzea za téměř sto milionů korun by zaplatila hlavně Evropská unie, ale dopravní podnik by musel přidat zhruba patnáct milionů.

"Dopravní podnik prosazuje Centrum historie tramvajové dopravy navzdory kritické zadluženosti města i svým závazkům, které přesahují tři sta milionů korun," řekl liberecký opoziční zastupitel a člen dozorčí rady dopravního podniku Josef Šedlbauer.

Na konečné rozhodnutí je ještě čas. Asi měsíc

Předseda představenstva dopravního podniku a liberecký zastupitel Roman Šotola prohlásil, že vedení společnosti musí ještě jednou důkladně zvážit, jestli se muzeum vyplatí.

Náměstek primátorky Lukáš Martin považuje za důležité, aby si magistrát a dopravní podnik ujasnily přínosy muzea. "Na rozhodnutí, zda v projektu pokračovat, či nepokračovat, máme ještě dostatek času."

Otazníky nad muzeem zmizí ve chvíli, kdy Liberec i dopravní podnik ukončí práce na svých rozpočtech pro rok 2013. Tedy asi do měsíce.