Vůz č. 78 "Bovera" z roku 1929 vyrobený pro Ústí nad Labem je první historická...

Vůz č. 78 "Bovera" z roku 1929 vyrobený pro Ústí nad Labem je první historická tramvaj, kterou klub zrenovoval. Vyjíždí s ní od roku 2001. | foto: Boveraclub

Muzeum tramvají v Liberci na výstavišti bude, rozhodl Dopravní podnik

  • 5
Představenstvo libereckého Dopravního podniku se postavilo za projekt stavby muzea tramvají v areálu někdejšího výstaviště. Přišla by na 75 milionů. Kritici namítají, že je to moc a urbanisticky cenné místo by se dalo využít spíše pro stavbu hodnotných domů.

"Rozhodli jsme, že budeme usilovat o vybudování muzea. Představenstvo k tomu muselo přijmout usnesení. Osobně jsem byl ještě před časem skeptik, dnes jsem vůči tomu projektu umírněný optimista," řekl předseda představenstva Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou Roman Šotola.

Co jej nakonec přesvědčilo? Podle jeho slov nadšení členů Boveraclubu, který bude muzeum provozovat. A sníží také náklady. Podle šéfa Boveraclubu Tomáše Krebse budou roční náklady činit půl až jeden milion korun. Pokryje je prý vstupné, příjmy Boveraclubu z jízd historických tramvají, stejně jako dotace a sponzoři.

V podobném duchu jako předseda představenstva Šotola mluví i náměstek primátorky pro rozvoj, dopravu a technickou infrastrukturu Lukáš Martin. "Podporujeme kulturu, sport, měli bychom podpořit i technickou vzdělanost v Liberci," míní náměstek Martin.

"Postavte tam raději domy s byty"

Stavba tramvajového muzea za 75 milionů korun se ale nelíbí zejména opoziční Změně pro Liberec. Vadí jí, že projekt zařazený do Integrovaného plánu rozvoje města ukrojí miliony potřebnějším stavbám. "Nedostává se na jiné potřebné, zejména tělocvičny u škol," připomněla na lednovém jednání libereckého zastupitelstva Kateřina Absolonová.

Strana navrhovala, aby muzeum vzniklo například ve vozovně Dopravního podniku. Jeho ředitel to ale vidí jako nemožné. "Vozovna je jako továrna, nedokážu si představit, že by se tu bezpečně pohybovali turisté," je přesvědčen ředitel Dopravního podniku Luboš Wejnar.

Zastupitelka Zuzana Kocumová navrhla, aby město postavilo na svém cenném pozemku domy, které by vzešly z architektonické soutěže. "Došlo by k využití vzácného území v centru města, navíc by město do takového projektu nevkládalo peníze, ale naopak by je z něj získalo," domnívá se zastupitelka Zuzana Kocumová.

Lidé si nemyslí, že muzeum podpoří technickou vzdělanost

V návrhu na využití ji před časem podpořil i architekt Jiří Suchomel. "Je to obytné a velmi kvalitní území, jedno z nejlepších v Liberci. Bylo by logické tam stavět obytné budovy. Místo má všechny parametry z hlediska dopravní dostupnosti nebo osvětlení, aby se tam dalo skvěle bydlet. Tramvajové muzeum může být jinde."

Myšlenka muzea vyprovokovala nedávno řadu čtenářů MF DNES k reakcím. Podle většiny z nich jde o drahý a zbytečný projekt. Čtenářka Halina Doležalová například napsala: "Mám kamaráda, jehož syn miluje odmalička tramvaje, chodil i do Boveraclubu a přesto nestuduje technický obor, jelikož mu technické předměty i přes technický zájem moc nejdou. Tolik k proklamované podpoře technického vzdělávání mládeže pomocí muzea tramvají. Ve chvíli, kdy nejsou peníze na opravu stávajících tělocvičen, kde dětem padá na hlavu omítka, mi připadá osmdesát milionů na dotované muzeum skutečný přepych."