"Ty reklamy jsou tam načerno. Nikdy jsme nevydali žádné povolení," říká Miroslav Kolka z krajské pobočky Národního památkového ústavu.
Reklamy na kulturní památce se nelíbí ani obyvatelům města. "Myslím, že Dům U Zeleného stromu by si zasloužil lepší osud. Má novou fasádu a střechu, ale pořád působí nedodělaně a nevypadá to, že by se to mělo v dohledné době změnit."
Liberecká památkaDům U Zeleného stromu se jmenuje podle kamenného domovního znamení se zeleným stromem umístěného nad vchodem. Jednalo se o jeden z historicky prvních hostinců ve městě. |
"Slibovala se tu i stylová restaurace, která tu kdysi bývala. Proč se nic neděje? A o těch reklamách ani nemluvě. To tam být nemá," stěžuje si Liberečan Jan Vlček.
Podle Kolky nejsou nápisy na domě jediným problémem. Rekonstrukce památky prý byla diletantská. "Bouralo se třeba nad rámec projektu, práce například prováděl restaurátor bez patřičné licence ministerstva kultury a tak dále. Těch faktorů je více. Dali jsme podnět na magistrát. Reklamy jsme zatím ale neřešili," dodává památkář.
Majitele domu Daniela Čihulu se nepodařilo zastihnout, měl vypnutý mobil. "Je teď dlouhodobě v zahraničí," sděluje redaktorovi MF DNES pracovnice realitní kanceláře, jež v domě sídlí. Majitelka zastavárny a opravny zlata, jež upoutávky na dům umístila, ale celou věc vidí jinak.
Nepovolených billboardů visí v Liberci víc, tvrdí památkáři
"O tom, že to tu mám načerno, nevím. Myslím si, že to ale ničemu nevadí a vzhled domu to nijak nepoškozuje. Navíc jeden z plakátů je nad vchodem a vůbec ničemu nebrání. Musím tu mít přeci nějaký nápis, aby lidi věděli, kam jdou," tvrdí Judita Schleissová.
Podle ní lidé často ohrnují nos nad tím, že v bývalé nejstarší hospodě v Liberci je teď zastavárna. "Chápu, že by tu chtěli třeba galerii, ale ta by panu majiteli asi moc nevynášela na nájmu. Navíc my tu nevykupujeme žádnou elektroniku, opravuji tu třeba zlato. Je třeba si uvědomit, že je dobře, že se ten dům vůbec zachránil," podotýká.
Podobných reklam kazících fasády památkových objektů je v Liberci více. "V centru města a v městské památkové zóně takových příkladů najdeme hodně. Třeba reklamy na obchodním domě Brouk a Babka."
"Obvykle je tam majitel umístí bez povolení. Když se s něčím takovým setkáme, samozřejmě dáváme podnět na magistrát, aby věc prošetřil," vysvětluje ředitel Národního památkového ústavu v Liberci Miloš Kadlec.