Vlaky RegioShark od polského výrobce Pesa jezdí od pátku na trati mezi Libercem a Jablonným v Podještědí.

Vlaky RegioShark od polského výrobce Pesa jezdí od pátku na trati mezi Libercem a Jablonným v Podještědí. | foto: Korid KL

Na trať do Jablonného se vrátily osobní vlaky. Na Tanvaldsku nepojedou

  • 2
Protesty lidí zabraly a po více než roce se v pátek vrátily na železniční trať mezi Libercem a Jablonným v Podještědí osobní vlaky. Předtím tu po rekonstrukci úseku jezdily jen rychlíky. Jenže to se nelíbilo obyvatelům Kryštofova údolí, Novin či Zdislavy, kteří vlaky využívali a za jejich návrat sepsali petici.

Jezdit budou čtyři páry vlaků ve všední dny a šest párů o víkendech a svátcích. „Vybrány byly vlaky, kterými se lidé přepravují do zaměstnání z Českolipska na Liberecko, a ty, které jsou důležité pro cestovní ruch,“ uvedl krajský radní pro dopravu Vladimír Mastník. Obnovené vlaky podle něj umožní i přepravu kol, což u autobusů nebylo možné zajistit.

Provoz na trati z Liberce na Českou Lípu přes Jablonné se zastavil loni v červnu, když koleje nedaleko Rynoltic podemlela povodeň. Oprava stála téměř 68 milionů korun.

Letos v červnu se vlaky sice na trať vrátily, ale jen rychlíky a jeden spěšný vlak. Regionální spoje objednávané Libereckým krajem však dál zajišťovaly autobusy.

Pro vyřazení osobáků ale někteří lidé z vesnic, kde rychlík nestaví, protestovali. „Lidé, kteří jezdí na směny z Českolipska do Liberce, se těžko dostávají do práce. Navíc, do jindy oblíbených míst zajíždí méně turistů a hlavně cyklistů, protože autobusy nepoberou kola,“ nechal se v červnu slyšet člen petičního výboru Karel Paleček z Křižan.

Trať na Jablonné se sice v pátek otevřela, ale jiná důležitá železniční trasa se od pondělí uzavře. Čtvrt roku nebudou jezdit spoje z Jablonce nad Nisou směrem na Harrachov. Trať totiž čeká modernizace.

Koleje mezi Jabloncem a Tanvaldem osiří kvůli rekonstrukci

Na jednokolejné trati postavené před 120 lety není možné rozsáhlou modernizaci provádět za provozu. „Budou fyzicky odstraněny koleje a bude se pracovat na štěrkových ložích. To je věc, která nelze udělat jinak. Budeme muset celkově přerušit dopravu a nahradit ji autobusy,“ vysvětlil Jakub Ptačinský ze Správy železniční dopravní cesty. 

Místo vlaků budou jezdit autobusy mezi Jabloncem a Tanvaldem i na odbočce ze Smržovky do Josefova Dolu až do 4. listopadu. Vlaky nebudou jezdit od příštího týdne do 6. října ani mezi Tanvaldem a Harrachovem a v úseku Tanvald - Velké Hamry.

Dělníci opraví skoro sedm kilometrů trati mezi Jabloncem s Smržovkou. Rekonstrukce čeká rovněž některé přejezdy, na dalších bude nové zabezpečení. V traťových úsecích Liberec - Tanvald, Smržovka - Josefův Důl a Tanvald - Velké Hamry budou položeny i kabely, které umožní dálkové ovládání zabezpečení a komunikaci.

Tím ale modernizace trati nekončí. Práce, které nepotřebují rozsáhlé výluky, jsou naplánované až do konce března příštího roku. Úpravy čekají například kolejiště a nástupiště v osmi stanicích, zmizí i některé nevyužívané budovy.

Správa železniční dopravní cesty do modernizace trati z Liberce do Tanvaldu investuje 685 milionů korun bez DPH. „Umožní to zavést třicetiminutový interval ve špičce,“ dodal Ptáčník.

,