22 tisíc kubíků mazlavé hlíny museli odvézt dělníci, kteří opravovali trať u...

22 tisíc kubíků mazlavé hlíny museli odvézt dělníci, kteří opravovali trať u Kžižan. Svah vybudovali prakticky znovu a mnohem pevnější. | foto: Archiv SŽDC, 5plus2.cz

Po trati na Jablonné zase pojedou vlaky. Ale jen pro někoho

  • 8
Pár týdnů zbývá do konce opravy železniční trati Liberec – Jablonné v Podještědí. Loni v létě ji zasáhla povodeň. Mimo jiné strhla násep u Křižan. Výluka se dotkla mnoha lidí, úsek je součástí frekventované trati ve směru na Českou Lípu a Ústí nad Labem. Hodně ji využívají i cykloturisté.

První vlak nedočkavě vyhlíží i výpravčí z Jablonného Květoslava Slabá. "Těšíme se, že to na konci května bude hotové. Jen nás mrzí, že se na trať nevrátí všechny vlaky," říká Slabá, která bydlí na nádraží v Rynolticích.

Jimi totiž po 1. červnu rychlíky jen projedou a spěšný vlak na Liberec zastaví pouze v sedm ráno. "Odpoledne už zase lidi povezou autobusy," dodává Slabá.

Ty budou ostatně jezdit dál místo osobních vlaků minimálně do velké prosincové změny jízdních řádů. A tak například z Kryštofova Údolí do Jablonného musejí cestující dál přes Liberec, i když by to měli po trati jen pár stanic.

Kryštofovo Údolí: Jsme odříznutí od Českolipska

"Komplikuje nám to život. Na Liberec to jakž takž jde, ale jsme úplně odříznutí od Českolipska. Když chce někdo do sousedních Křižan a nemá auto, musí buď do Liberce a autobusem, a nebo šlapat tři kilometry přes kopec. V zimě tam často ani auta nevyjedou," popisuje starosta Kryštofova Údolí Pravoslav Svačinka.

Naopak lidé z Křižan a Zdislavy, kteří to mají k nádraží daleko a do kopce, si autobusy pochvalují. Nyní jim zajíždějí až do středu vesnice.

Část autobusů zůstane

Ani kraj nespěchá s návratem osobních vlaků. "Předpokládáme, že určitý rozsah autobusové linky, která vlakové spoje nahradila, zůstane i pro příští rok, i pokud by od prosincové hlavní změny došlo k obnovení provozu osobních vlaků v úseku Liberec – Jablonné v Podještědí," poznamenává Viktor Liška z odboru dopravy Libereckého kraje.

Dalším důvodem je i to, že autobusy jsou levnější. "Ročně uspoříme deset milionů oproti vlakové dopravě," upřesňuje Liška.

A tak je jasné, že ČD přišly a nejspíš ještě přijdou o část tržeb. "Nemůžeme to ovlivnit, i když jsme připraveni trať vlaky obsloužit. Všechno závisí na kraji. I kdyby výrazně omezil dopravu vlaky, nemůžeme to komentovat," říká mluvčí Petr Šťáhlavský.

Největší oprava v regionu, dvě tisícovky tatrovek

Ten, kdo si skutečně oddychne, bude Správa železniční a dopravní cesty, která odloupnutý násep opravuje.

Podle Jana Tvrzníka z oblastního ředitelství Správy železniční a dopravní cesty Hradec Králové spolkla oprava trati u Křižan 68 milionů korun a rozsah prací se dá srovnat jedině s výstavbou přeložky tratě někde na koridoru. "V našem obvodu jsme proto takovou opravu neměli," přiznává Tvrzník.

Samotné sanační práce začaly loni v listopadu. Dělníci nejprve rozebrali zbytky poškozeného železničního svršku, odstranili popadané vzrostlé stromy a odtěžili nejtekutější části sesuvu.

"Připomínal spíš kaši než hlínu. Celkem bylo třeba odvézt 22 tisíc kubíků zeminy a zhruba stejné množství na zpevnění nového svahu zase přivézt," konstatuje Jan Ďurove ze společnosti Arcadis, která měla na starosti podrobný inženýrsko-geologický průzkum celé lokality a vyprojektovala způsob sanace.

"Jen pro představu, takový objem odpovídá více než dvěma tisícovkám nákladních tatrovek. Základy nově budovaného svahu se totiž nacházejí plných 21 metrů pod úrovní pláně železničního spodku, upřesňuje Ďurove.

Nyní dělníci opravují koleje a výhybky ve stanicích Rynoltice, Křižany a Liberec - Horní Růžodol. "Kromě toho zrenovujeme koleje mezi Karlovem pod Ještědem a Libercem. Tam, kde to bude technicky možné, dojde ke zvýšení traťové rychlosti," přibližuje Tvrzník.

Rozjezd bude pomalejší

Vlastní výstavba vyztuženého náspu u Křižan nyní končí. Pak už přijde na řadu budování železničního svršku. "To bychom měli stihnout v závěru května a pak se sem určitě vrátí rychlíky. Přes opravený úsek budou nejprve několik týdnů jezdit pomaleji. A pokud nenastanou žádné komplikace, už během prázdnin by se zde opět mělo jezdit plnou rychlostí," slibuje Tvrzník.

Jak to bude s vlaky dál, nyní řeší Liberecký kraj. "Konkrétní řešení teprve připravujeme a podrobně je projednáme s obcemi, kterých se změny týkají," doplňuje Viktor Liška.