Nový vlak Regio-Shuttle RS 1 Stadler na trati u Jindřichovic pod Smrkem

Nový vlak Regio-Shuttle RS 1 Stadler na trati u Jindřichovic pod Smrkem | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Na tratě Liberecka vyrazí z nových vlaků zlomek, dodávka se opozdila

  • 2
V neděli měly na železniční tratě po celém Libereckém kraji vyjet moderní švýcarské vlaky značky Stadler. To se však nestane, z 16 vozů jich z výroby dorazilo pouze pět. Cestující na Jablonecku i v Harrachově musí vydržet ve starých motorácích, v novém vlaku se svezou zatím pouze na Frýdlantsku.

Liberecký kraj, který si moderní dopravu objednal, zuří. "Budeme postupovat striktně podle smlouvy a uplatníme veškeré sankce," prohlásil Martin Sepp, náměstek hejtmana pro dopravu.

Tendr na vlaky

Liberecký kraj vypsal tendr na zajištění dopravy v roce 2008. Jeho podmínkou byly lepší služby a hlavně moderní vlaky. Z pěti zájemců nakonec vybral České Dráhy, které nabídly nejnižší cenu za jeden kilometr - 108 korun.

Nákup moderních vlaků vyšel firmu na téměř 878 milionů, 35 procent ale získala z evropských fondů. Provoz na tratích má zajišťovat patnáct let.  

"Mrzí nás to, ale nic s tím neuděláme. Jsme závislí na drážním úřadu, který vydává průkazy způsobilosti nově nasazovaným vozidlům, navíc se na nich objevily i závady, které dodávku také zpozdily," prohlásil Jindřich Berounský, dopravní specialista Českých drah.

Jeden z vozů zůstal v Děčíně, kde ho pro důkladné prohlídce dál nepustili, další vlaky do Čech z Berlína, kde se soupravy vyrábějí, ani nedorazily. Potíže jsou i na trati v Harrachově, kde ještě stále neproběhly potřebné úpravy, aby se na ně Stadler mohl vydat.

Původně měly začít jezdit od 11. prosince na Jablonecku, na trati Liberec - Tanvald  - Harrachov, kde je také potřeba největší počet vozů. Cestující na ně ale budou čekat marně.

Zpoždění dodávky se ČD prodraží

"Všech pět stadlerů plus pět vozů typu Regionova nasadíme kompletně na tratě Frýdlantska, a zároveň i na trasu ze Smržovky do Josefova Dolu. Na Jablonecku zatím necháme motorové vozy, české rychlíkové a postupně je budeme nahrazovat," zmínil Berounský.

Smůla, která se Českých drah drží, postihla i dodávku odbavovacího zařízení, která se také opozdila. Namísto prodejních automatů si tak cestující koupí ve vlaku jízdenku u průvodčího.

Berounský doufá, že do konce ledna už budou stadlery jezdit po celém kraji. Zdržení se firmě prodraží. "Provozní náklady půjdou do milionů vzhledem k tomu, že až do konce ledna budeme muset platit mzdu minimálně deseti lidem a budeme mít také vyšší spotřebu nafty," prozradil Berounský.

Jizerskohorská železnice tvoří asi 35 procent regionální dopravy v kraji. Patří do ní celý Frýdlantský výběžek, cesta z Liberce na Jablonec, Tanvald i Harrachov, a také ze Smržovky do Josefova Dolu.