Lidé mrzli opakovaně na zastávkách a nedostali se do práce, škol ani k lékařům....

Lidé mrzli opakovaně na zastávkách a nedostali se do práce, škol ani k lékařům. Linkové autobusy ČSAD Liberec k nim v lednu mnohokrát nedorazily. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Lidé čekali na zastávkách marně, ČSAD Liberec došli řidiči i autobusy

  • 23
Lidé mrzli opakovaně na zastávkách a nedostali se do práce, škol ani k lékařům. Linkové autobusy ČSAD Liberec k nim tento měsíc už mnohokrát nedorazily. Do hry mezi rozčilenými pasažéry a dopravcem nyní zasáhl Liberecký kraj, který si u firmy ČSAD Liberec autobusy objednává a platí za ně.

„Kvůli stížnostem cestujících jednáme s vedením ČSAD od konce prosince,“ řekl náměstek hejtmana Marek Pieter. Podle něj dopravní společnost nedodržuje smlouvu s Libereckým krajem.

„Požadujeme okamžitou nápravu,“ prohlásil Pieter. „Není možné, aby autobus na zastávku vůbec nedorazil.“

Do zaměstnání se kvůli výpadkům ČSAD nedostala včas například Jitka Vorlíčková z Nové Vsi u Chrastavy. „Třetího ledna autobus vůbec nedojel na zastávku U Pily, odkud má odjíždět po šesté hodině ráno,“ upozornila v dopise do redakce MF DNES cestující.

Cestující: V ČSAD o problémech věděli, ale nic neudělali

„Čekalo nás tam sedm. Když jsme volali na dispečink, dozvěděli jsme se, že linka nejede a ani nepojede, protože ČSAD nemá autobusy, dva nabouraly a náhradní nejsou. V ČSAD ale věděli o problémech už den předem a stejně nic neudělali. Proč alespoň neoznámili výpadek v dopravě na obecní úřad, abychom se mohli dostat do práce jinak?“

Druhý den odpoledne čekala Vorlíčková s dalšími 14 lidmi marně na autobus z Liberce do Nové Vsi na zastávce Fügnerova v Liberci.

„V největší sněhové vánici jsme se opět nedočkali. Volala jsem na dispečink, odkud se mi za chvíli ozvali zpátky, že autobus nepojede, neboť měl poruchu na jiné lince a náhradní není.“

Cestující nakonec jeli jiným autobusem o tři čtvrtě hodiny později. „Byla jsem absolutně zmrzlá a mokrá, jak na mně v autobuse roztál sníh, který nás obalil během dlouhého čekání,“ upozornila Vorlíčková.

„Další den po šesté ráno autobus ČSAD znovu do Nové Vsi nepřijel. Na dispečinku nám řekli, že dostali od ČSAD seznam spojů, které na této lince nepojedou, protože nemají autobus. Do práce tak nedojela včas například sestřička z onkologie.“

Autobusy byly v opravě, nemocní řidiči v posteli

ČSAD Liberec patří městům a obcím a předsedou představenstva je místostarosta Českého Dubu Martin Bobek. Podle něj potřebuje firma na své linky šedesát vozů. Celkem jich vlastní 71, aby si dokázala poradit s mimořádnými okolnostmi.

„Krátkodobě nám ale autobusy nestačily. O některé nás připravily havárie zaviněné kamiony,“ konstatoval Bobek.

„Škoda přesáhla dva miliony korun. Museli jsme dát naše vozy na opravy do pěti servisů. Situace byla nejkritičtější ve Frýdlantském výběžku, a uzavřeli jsme tam operativně smlouvy s některými dopravci. Další vozy jsme nakoupili.“

Bobek odůvodnil výpadky na linkách také sněhovou kalamitou a obavami z vážných nehod v extrémně špatném počasí. Zmínil také chřipkovou epidemii, jež postihla v posledních dnech patnáct řidičů a řidiček.

„Za volanty autobusů zasedli také dispečeři a technicko-hospodářští pracovníci ČSAD Liberec,“ prozradil. „Očekáváme, že se situace velmi brzy stabilizuje.“

Kraj může smlouvu zrušit

Vorlíčková se obrátila se stížností na společnost Korid LK, jež se stará o dopravu v kraji. Zástupce ředitele Otto Pospíšil jí odpověděl, že komplikace vznikaly kvůli sněhové kalamitě, z níž plynuly poruchy a nehody autobusů.

„Problémy ale nastaly také v důsledku nedostatečné připravenosti náhradních vozidel, za což nese dopravce odpovědnost v plné míře,“ uvedl Pospíšil. „Jeden spoj vynechal vinou náhlé zdravotní indispozice řidiče.“

Náměstek hejtmana Pieter řekl, že ČSAD Liberec neplnila své povinnosti hlavně na Hrádecku a Chrastavsku. Liberecký kraj může smlouvu s firmou zrušit a najmout jiné dopravce na některé linky, kde ČSAD Liberec selhávala.

„Deset až dvacet autobusů jsme schopni zajistit za tři až čtyři týdny,“ shrnuje Pieter.