Podle Jindřicha Berounského (na snímku) je opatření o snížení rychlosti vlaků v...

Podle Jindřicha Berounského (na snímku) je opatření o snížení rychlosti vlaků v případě silnějšího větru alibismem. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Nařízení o větru zpožďuje vlaky v horách. Je nesmyslné, tvrdí odborář

  • 44
Vítr brzdí vlaky na železniční trati mezi Libercem a Tanvaldem. Správa železniční dopravní cesty totiž v případech silných poryvů větru nařizuje strojvedoucím, aby jeli takovou rychlostí, která umožní zastavit vlak před případnou překážkou na trati.

Například na konci února byla zpoždění vlaků tak velká, že správa po této zkušenosti navrhla, aby vybrané vlaky byly příště nahrazeny autobusy.

Podle šéfa jabloneckého dopravního výboru a odboráře Jindřicha Berounského je toto opatření alibismem železniční správy, který přenáší zodpovědnost na strojvedoucí. Dopravní specialista navíc dodává, že Správa železniční dopravní cesty vydává pokyn ke zpomalení vlaků i v případě, že meteorologové vydají celodenní varování před silným větrem, a ten ve skutečnosti vane jen několik hodin.

Berounský: Je to nesmysl, rovnou zrušme jízdní řády

Berounský připomíná, že Jizerskohorská železnice je nepříznivými povětrnostními podmínkami sužována pravidelně. Dále říká, že pokud železniční správa bude vydávat pokyn platící po celou trať i v případě, kdy meteorologové vydají pouze varování a na trati se ve skutečnosti nic neděje, mohou se zrušit současné jízdní řády.

„Je to neuvěřitelné opatření, absolutní nesmysl. Tohle všechno již dávno řeší dopravní předpis a mělo by se to vyhodnocovat v reálné situaci a v reálném čase. Přijde-li varování od Českého hydrometeorologického ústavu, neznamená to, že se něco opravdu stane. To bychom potom mohli zahodit jízdní řády. Protože přizpůsobit rychlost jízdy tak, aby se zastavilo před překážkou v praxi znamená, že vlaky pojedou krokem a na rovném úseku maximálně dvacetikilometrovou rychlostí,“ domnívá se. Myslí si, že opatření nad rámec dopravního předpisu nic nepřináší.

„Nepřineslo žádnou bezpečnost, zbytečně zpozdilo vlaky, stresuje strojvedoucí a představuje alibismus těch, kteří nesmyslně balancují mezi řízením provozu a jeho plynulostí. Strojvedoucí má přeci osobní zájem zastavit před vyskytnuvší se překážkou. Postačila by mu tudíž prokazatelně daná informace o varování meteorologů bez dalších zbytečných frází,“ zlobí se Berounský.

Správa: Chráníme jen zdraví a život

Podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) jsou výtky Berounského zcela neopodstatněné. „Za řízení provozu je zodpovědná SŽDC, ta se také svými předpisy snaží chránit zdraví a život nejenom svých zaměstnanců, ale i kolegů z řad dopravců. Nevím, jestli je pro strojvůdce větší stres být zpraven o možném nebezpečí a přizpůsobit jízdu, nebo brzdit všemi prostředky a bezmocně doufat, že stihnete dobrzdit před překážkou,“ myslí si Marek Illiaš z tiskového oddělení SŽDC.

Podle něj je zvolený systém rozumným kompromisem jak zajistit provoz na trati a snížit možnost ohrožení bezpečnosti cestujících a vzniku škod. „Výpravčí při rozhodování, zda vlak zpraví o jízdě se zvýšenou opatrností, postupuje na základě vyhlášené výstražné informace Českého hydrometeorologického ústavu, informace od kolegů ze sousedních stanic, vlastního posouzení vývoje povětrnostní situace a informace od strojvedoucích přijíždějících vlaků,“ dodává Illiaš.

Doplňuje, že trať Liberec – Tanvald – Železný Brod je však řízená dálkově z Liberce. „Tím se logicky zmenšuje i množství informací, podle kterých se může výpravčí rozhodnout, jak vzhledem k aktuálnímu vývoji počasí postupovat v daném regionu. V obecné rovině vedeme výpravčí k tomu, že v těchto hraničních situacích je prioritní bezpečnost cestujících a nikoli dodržování jízdního řádu,“ uzavírá Illiaš.