Bývalé vojenské letiště Hradčany v Ralsku si oblíbili in-line bruslaři,

Bývalé vojenské letiště Hradčany v Ralsku si oblíbili in-line bruslaři, cyklisti i motorkáři. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Letiště v Ralsku využijí sportovci, kraj vybral nejlepší návrhy

  • 5
Bývalé letiště v Hradčanech bude sloužit amatérskému i profesionálnímu sportu. Komise krajského úřadu vybrala z návrhů na využití plochy v někdejším vojenském prostoru Ralsko tři záměry, přičemž všechny počítají s vybudováním sportovišť.

"Pro rozvoj tohoto území byly nejvhodnější," uvedl náměstek hejtmana a člen hodnotící komise Vít Příkaský. Výběrem se bude 4. září zabývat rada kraje, kterému letiště od roku 2007 patří.

Letiště Hradčany

Vzniklo v roce 1938 jako záložní letiště s travnatou dráhou pro cvičení a mobilizaci.

Po válce ho československá armáda využívala do roku 1968 a vybudovala na něm betonovou dráhu.

Po roce 1968 letiště obsadila sovětská armáda a rozšířila ho.

Od odsunu Rusů je letiště nevyužité, konají se na něm jen příležitostné akce. V roce 1999 se zde uskutečnil jeden z ročníků technofestivalu CzechTek, pořádají se tu motorkářské či tuningové srazy.

Nejlépe podle hodnotící komise splnila záměr liberecká firma L-Consult, která řeší celý areál letiště. Navrhuje legalizaci současných sportovních aktivit, které lidé na letišti provozují nadivoko, včetně sportovního létání. Plochu nyní využívají hlavně in-line bruslaři, cyklisté a motorkáři.

"Občas to je adrenalin, když proti mně uhání závodní motorka a vzadu přistává ultralight, chtělo by to stanovit nějaká pravidla, ale jsem rád, že se lidem nezavře přístup. Dá se tu dobře vyřádit," zhodnotil Petr Šimůnek z Liberce, který na letiště jezdí bruslit.

Návrh firmy L-Consult jde ale ještě dál. Počítá i s cyklokrosem, motokárami nebo lanovým centrem. Plocha letiště by měla sloužit pro kulturní nebo motoristické akce. Společnost počítá také s výrobními plochami a vznikem nových pracovních příležitostí.

Na druhém místě skončil návrh VŠE v Praze. Ta navrhla vybudovat multifunkční sportovní areál pro veřejnost i profesionály. Počítá se sportovním létáním, in-line bruslením i cyklistikou. Univerzita také navrhuje, aby letiště sloužilo k pořádání koncertů, vyhlídkových letů nebo leteckému modelářství.

Jako třetí nejlepší skončil návrh liberecké obecně prospěšné společnosti Venkovský prostor. Ta navrhla vybudovat zázemí pro outdoorové aktivity, krytý areál nebo infrastrukturu pro jezdecké sporty a chov koní. Areál by také měl být napojen na okolní cyklostezky.

V návrzích byly filmové ateliéry i přístav vzducholodí

Komise vybírala z celkem deseti návrhů. Byly mezi nimi například návrhy na vybudování základny pro nákladní vzducholodě, stavba filmových ateliérů nebo ekologického centra s pěstováním energeticky využitelných rostlin a biomasy z okolních lesů.

Kraj dopředu odmítl na letišti stavět sluneční elektrárny a podpořit cokoliv, co by škodilo životnímu prostředí. Cesta k výběru firem a uskutečnění návrhů však ještě bude dlouhá. Konkrétní úpravy vzejdou až z výběrových řízení.

"Budou sice volby, ale věřím, že ostatní strany mají zájem tam něco smysluplného realizovat. Věřím, že se záměr podaří dotáhnout," doplnil náměstek Příkaský.

Koncepce využití letiště je důležitá i pro město Ralsko, které připravuje územní plán. Starosta Miroslav Králík uvedl, že je důležité, aby letiště našlo využití po celý rok. V okolí Ralska podle něj chybějí služby, které by zaměstnaly lidi i v mimosezonní době.

"Využít by se daly i ruiny zbylé po 'spřátelených armádách', které jsou mezi obytnou zónou a letištěm," podotkl starosta.