Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nigerijci zjišťovali v Liberci, jak zamezit krádežím tržeb v autobusech

  6:35aktualizováno  6:35
Do libereckého dopravního podniku přijeli zástupci dopravců z africké Nigérie, aby se seznámili s moderními technologiemi ve veřejné dopravě. Některé, například bezkontaktní nákup jízdenek kartou, chtějí zavést v největším nigerijském městě, dvanáctimilionovém Lagosu.

Nigerijci Adedayo Aderugbo a Olugbenga Adams se seznamují s bezkontaktními validátory v liberecké tramvaji EVO 2. Jejich princip jim vysvětluje Michal Kudrnáč, obchodní manažer pro zahraniční trhy Mikroelektroniky Vysoké Mýto. | foto: Tomáš Lánský, 5plus2.cz

Liberec je po Londýně a Chicagu třetím městem na světě, který bezkontaktní nákup jízdenek kartou umožnil v autobusech a tramvajích.

„Jsme pro ně výkladní skříní moderních technologií, nejen v bezkontaktním nákupu jízdenek, ale i v elektronickém sčítání cestujících a sledování vozidel pomocí GPS,“ podotkl ředitel dopravního podniku Luboš Wejnar.

Právě tyto technologie zajímaly Nigerijce nejvíc. Hostem setkání byli bankovní specialista Olugbenga Adams a představitelé tamních dopravců Adedayo Aderugbo a Ayodeji Olomojobi.

Trojice mužů byla při setkání v dopravním podniku zpočátku nejvíce zaskočena libereckým počasím. „Máte tu opravdu zimu, pro nás je to skok o 35 stupňů Celsia směrem dolů,“ komentoval Olugbenga Adams.

Jejich domovské město Lagos je největší v celé rovníkové Africe a tamní hromadná doprava se potýká s velkými problémy, například v podobě častých dopravních zácp nebo defraudací tržeb. Právě zpronevěry by mohly automaty na jízdenky, kde lze platit bezkontaktní kartou, vyřešit.

V nigerijském městě jezdí 430 autobusů

„Bezhotovostní nákup jízdenek, tak jak funguje u vás, by řešil problém, kdy si naši řidiči nechávají část tržeb pro sebe a neodevzdávají je nebo jízdné vůbec neúčtují,“ podotkl Adedayo Aderugbo.

„Pokud by se tento systém povedlo v Nigérii zavést, znamenalo by to nejen nižší krádeže jízdného řidiči, ale i lepší přehled o platbách a pohybu cestujících v městské hromadné dopravě,“ zdůraznil Michal Kudrnáč, obchodní manažer pro zahraniční trhy firmy Mikroelektronika, která elektronické validátory vyvíjí.

Dopravu v africkém Lagosu zajišťuje flotila asi 430 autobusů, takže v případě spolupráce by šlo pro firmu z Vysokého Mýta o obrovskou zakázku.

Návštěva z Nigérie má přínos i pro liberecký dopravní podnik. Zájem afrického města, jehož populace je početnější než celá Česká republika totiž dokazuje, že investice do nových technologií se vyplatila.

„Je to pro nás prestižní, že máme co ukázat a čím inspirovat,“ poznamenal ředitel Wejnar.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Mamutí důl v polském Turówě leží jen kousek od českých hranic.
Poláci v tichosti rozšiřují důl na hranicích, bojí se starostové o vodu

Poláci se připravují na rozšíření hnědouhelného dolu Turów. Přestože město Bogatynia teprve pracuje na změně územního plánu, podle starostů českých obcí, které...  celý článek

Letní kino v Jablonci.
Letní kina v kraji přežila, atmosféra pod hvězdami láká tisíce lidí

Poslední dvě letní kina v Libereckém kraji vyvracejí teorii, že éra promítání pod hvězdnou oblohou je už pryč. V Jablonci nad Nisou i Turnově chodí na filmy...  celý článek

Záběr z výcviku psů pro Izrael.
Nově vycvičení psi na hledání drog v Izraeli se učili na Liberecku

Čeští celníci vycvičili psy pro izraelské kolegy. Budou vyhledávat drogy. Kynologickým výcvikem prošli čtyři izraelští celníci se svými služebními psy a jeden...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.