Původní nádraží stojí na stejném místě v České Lípě už od roku 1892, nyní

Původní nádraží stojí na stejném místě v České Lípě už od roku 1892, nyní připravují stavbu nového za miliardu korun. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

V České Lípě opravili nádraží. Teď vedle něj postaví nové za miliardu

  • 17
V České Lípě budou mít do konce roku 2015 zcela nové železniční nádraží. Přitom před deseti lety se za devět milionů opravovalo to původní, které stojí na stejném místě již od roku 1892. Nové by mělo stát téměř jednu miliardu a navíc vyroste asi 300 metrů od toho stávajícího.

"My projekt vítáme a podporujeme. Máme k tomu hned několik důvodů. Za prvé to budou mít lidé na vlak ze středu města blíž o několik set metrů," říká starostka České Lípy Hana Moudrá o stavbě, o níž by se mělo definitivně rozhodnout do konce února, kdy zasedá Centrální komise Českých drah.

Cena stavby se má pohybovat mezi devíti sty miliony a jednou miliardou. Právě tato částka a rychlost projednávání vzbuzuje u některých odborníků pochybnosti.

Drážní specialista Jindřich Berounský upozorňuje na to, že se bude stavět z peněz evropského Operačního programu Doprava, který končí v roce 2015. To je i termín plánovaného dokončení stavby.

"Dojde ke kompletní přestavbě nástupišť, prodloužení tratě o tři sta až tři sta padesát metrů, vybudování podchodu, vytvoření terminálu. Budou tam WC, čekárna, prodejna lístků a další zázemí. Nová a stará budova se spojí v jeden funkční celek," vysvětluje Marek Pinkava, projektant firmy SUDOP Praha, která stavbu pro Správa dopravní železniční cesty připravuje.

Začala také oprava kolejí do Litoměřic

V současné době to není jediná železniční stavba, který se na Českolipsku chystá, nebo provádí. Od nového roku kompletně rekonstruují trať z Liberce do České Lípy, začala také oprava kolejí do Litoměřic.

Pikantní na chystané modernizaci českolipského nádraží je, že původní, před deseti lety opravená budova, patří někomu jinému, než Správě dopravní železniční cesty. Jejím vlastníkem je Regionální správa majetku ČD.

Přestože s novým terminálem zpočátku tato organizace nesouhlasila, tlak na využití evropských fondů, které ČR využívá nejméně z celé Unie, byl tak velký, že nakonec ustoupila.

Vše bude bezbariérové

Mluvčí Generálního ředitelství Českých drah Petr Šťáhlavský k tomu uvedl: "Jako dopravce vítáme rekonstrukci kolejišť a výstavbu nových bezbariérových nástupišť, které usnadní cestování všem cestujícím, nejen osobám se zdravotním handicapem. Tato nová nástupiště jsou ve stejné výšce jako podlaha nízkopodlažního vozidla. Díky tomu mohou snadno cestovat nejen vozíčkáři, kteří pak nepotřebují téměř žádnou asistenci, tak senioři, cestující s dětmi, jízdními koly a podobně."

Jeden z nejpádnějších důvodů pro stavbu nového nádraží je plánovaný podchod pod tratí, který umožní lepší přístup do českolipské průmyslové zóny.

"U nové odbavovací haly chceme postavit terminál pro městskou a příměstskou dopravu. Měl by s nádražím zásadně zlepšit komfort cestovní," upřesnila starostka Hana Moudrá.