V Harrachově by měla vyrůst singltreková trasa podobná té na Smrku (na snímku).

V Harrachově by měla vyrůst singltreková trasa podobná té na Smrku (na snímku). | foto: Ota Bartovský, MAFRA

V Harrachově se rodí další singltrek. Cyklisté proletí Krkonošemi

  • 1
Bikeři se mohou začít těšit, v Harrachově připravují plány na vybudování singltreku. Na jeho stavbě se má spolupodílet Tomáš Kvasnička, duchovní otec veleúspěšného projektu Singltreku pod Smrkem v Jizerských horách. Ročně jej navštíví na 50 tisíc lidí.

Singltrek je vrstevnicová stezka s mírnými sklony a terénními vlnami vybudovaná s citlivým přístupem k přírodě a lesu, kterým povětšinou cyklistu vede.

Má značný potenciál pro cestovní ruch, protože dokáže přilákat do území vyznavače terénní cyklistiky nebo třeba sportovně založené rodiny s dětmi. O to autorům myšlenky z Harrachova jde především.

Co je singltrek

Zakladatel singltreků Tomáš Kvasnička.

Singltrek je systém stezek pro terénní cyklistiku. Singltrek do České republiky přinesl Tomáš Kvasnička, který se inspiroval centry pro terénní cyklistiku ve Velké Británii. Jím založený Singltrek pod Smrkem na Frýdlantsku se rozrůstá od roku 2008, nyní má okolo 70 kilometrů stezek. Vyznačují se také tím, že provoz na nich je kvůli úzkému profilu zpravidla jednosměrný.

„Myslíme si, že by singltrek skutečně mohl přitáhnout další turisty do Harrarchova. Zároveň se chceme víc zaměřit na letní období, protože počasí nenasvědčuje tomu, že by se měly zimy prodlužovat. Čím víc podobných aktivit budeme nabízet po delší díl roku, tím víc to podpoří cestovní ruch,“ řekla starostka Harrachova Eva Zbrojová.

V Harrachově už vytipovali pozemky, kde by první stezky mohly vést. Jedná se o oblast Rybárny a Hřebínku.Neleží přímo v Krkonošském národním parku, ale v ochranném pásmu.

„V tomto území by se mohly stezky vybudovat už v dohledné době, teď nás ale ještě čekají jednání o konkrétních záležitostech,“ nechtěla starostka určit přesný termín, kdy by se mohli cyklisté na první, čtyři kilometry dlouhou trasu vydat.

Město také ještě musí sehnat potřebné peníze. Vybudování jednoho kilometru vyjde svépomocí na zhruba čtyři sta tisíc korun. První trasa by tak stála asi dva miliony korun.

Dostanou se cyklisté na trasu lanovkou?

„Na rozdíl od singltreku pod Smrkem by byl ten harrachovský svázanější svojí polohou v území s nejpřísnějším režimem ochrany přírody. Kvůli tomu by byl obtížnější rozvoj, ale je to pro mě výzva. Vytipované pozemky leží v ochranném pásmu,“ zmínil expert na přípravu, projektování, realizaci a budoucí správu stezek pro pobyt v přírodě Tomáš Kvasnička. „Věřím, že se i v Harrachově podaří vybudovat síť singltrekových stezek a budou oblíbené.“

Jako potíž nevidí ani prudší krkonošské svahy. S lyžařským areálem zároveň probírá možnost vytvořit stezku, na kterou by se cyklisté dostali lanovkou. Tak zvaný flow trail by cílil především na začátečníky.

Singltrekové a flow trailové stezky musí povolit Správa Krkonošského národního parku. S autory projektu je v kontaktu.

„Troufnu si tvrdit, že vše zatím probíhá v souladu s našimi představami, aby nedošlo k poškození přírody. Pokud by taková stezka vznikla v ochranném pásmu a v okolí města, tak s tím prakticky není velký problém,“ zmínil mluvčí Správy Krkonošského národního parku Radek Drahný.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz