Výpravčí na nádraží Malá Skála Jaromír Chmelík

Výpravčí na nádraží Malá Skála Jaromír Chmelík | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

O výpravčí a výhybkáře přijde v Libereckém kraji další trať

  • 2
Mezi Malou Skálou a Velkými Hamry cestující do dvou let nepotkají výpravčí ani výhybkáře. Po letos zrekonstruovaném úseku Železný Brod – Stará Paka bude tato trať další dálkově řízenou železnicí v Libereckém kraji.

"Zatím to vypadá tak, že se stavbou by se mohlo začít v roce 2011. Přípravná dokumentace je hotová," informoval mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla. Otázka ceny je podle něj předčasná, ukáže ji až projektová dokumentace. Peníze poplynou z Operačního programu Doprava, fondu soudržnosti.

dálkově řízené tratě

V Libereckém kraji už několik let funguje dálkově řízená trať Bakov nad Jizerou – Česká Lípa. Celý 45kilometrový úsek řídí jeden dispečer. Na provoz celé trati je potřeba pět až šest lidí, kteří se střídají ve směnách. Dříve bylo na obsluhu tratě zapotřebí 50 zaměstnanců.

Z letos zrekonstruované trati Stará Paka – Železný Brod odešlo 45 lidí. Vybudování automatizovaného řízení na tomto asi 23kilometrovém úseku stálo 230 milionů korun. Stavba trvala zhruba rok a půl.

"Předpokládám, že nejbližší možný termín realizace bude rok 2012," domnívá se Pavel Holas, přednosta Správy zabezpečovací a sdělovací techniky.

Trať je logickým pokračováním letos zrekonstruovaného úseku Železný Brod – Stará Paka. Při ní správa položila potřebné kabely mezi Železným Brodem a Malou Skálou a Železným Brodem a Velkými Hamry. Zároveň vybudovala traťová zabezpečovací zařízení.

"Nabízí se možnost využít toho elektronického zabezpečovacího zařízení v Železném Brodě a ovládat i přilehlé stanice. Dálkově ovládán bude prakticky úsek Železný Brod – Turnov a Železný Brod – Tanvald," doplnil Holas.

Dráhy ušetří desítky milionů

Kolik lidí na trati s dálkovým řízením skončí, protože jejich práci zastane automat, ještě Správa železniční a dopravní cesty nedokáže říci. Pro dráhy je tento systém řízení vlakové dopravy levnější.

"Úspory se budou pohybovat ročně řádově v desítkách milionů korun," uvedl před časem mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Prý je i bezpečnější. Pro dráhy je doposud základním systémem veškerého zabezpečení trati telefon. Telefonické dorozumívání mezi jednotlivými výpravčími, kteří žádali o souhlas s jízdou vlaku, s novým systémem odpadne.

Do budoucna se plánuje pokračování modernizace trati směrem na Děčín a Liberec. Zatím je zpracována jen přípravná dokumentace. Na zautomatizování celého úseku ještě nejsou ani peníze.