Největší přehrada v povodí Lužické Nisy, která je schopna spolknout téměř 2, 8 milionu kubíků vody, je vyhledávaným turistickým cílem Jablonce. V parném létě u ní můžete potkat až pět tisíc lidí denně.
Přehradou, který byla uvedena do provozu v roce 1910, prochází také štola z Lužické Nisy, kterou zkolaudovali právě před sto lety. "Štola z Loučné je od prvopočátku součástí celého vodního díla," uvedl místní hrázný Jiří Chmelař.
Ke stavbě přehrady však málem nedošlo. Obyvatelé i představitelé Mšena s vodním dílem zásadně nesouhlasili. Dokonce "žalovali" i samotnému císaři Františku Josefovi I., který do Jablonce v roce 1906 zavítal. Nakonec však protesty utichly a mohl být vypsán konkurz na provedení stavby.
Ze 17 uchazečů zvítězila firma Schon a synové z Prahy. "Na přípravě projektu se podílel také konstruktér a talentovaný přehradář Otto Intze z Cách, pod jehož vedením se postavily například přehrady v Liberci či ve Fojtce," řekl Jaroslav Jaroušek, ředitel Povodí Labe v Jablonci.
Povodí a jablonecká radnice připravují další štoly
Jak se z louky stává přehrada, ovšem projektant na vlastní oči již neviděl. Zemřel totiž v roce 1904. "Těsně před smrtí mu ukázali k posouzení návrh přehrady na Bílé Desné. Intze s ním zásadně nesouhlasil. Krátce nato se mu udělalo špatně. Odvezli ho do nemocnice, kde za pár dní zemřel," konstatoval Jaroušek. Jeho varování nedbali a přehradu postavili. 18. září 1916 nastala katastrofa. Přehrada se protrhla.
Jablonecká přehrada Mšeno je ideálně zakomponovaná do městského prostoru a je tak oblíbeným místem pro rekreanty.
Mšenská přehrada je vysoká 20 metrů a její délka činí 425,5 metru. Postavena byla z lomového kamene. Když přejdete její hráz, ujdete téměř půl kilometru. Oslavy staletého výročí si město připomíná stříbrnou výroční medailí, kterou v těchto dnech k 18. výročí svého založení vydává Česká mincovna.
"Autorem návrhu medaile je ředitel jablonecké umělecké průmyslovky Jiří Dostál," sdělil ředitel mincovny Radek Šulta.
Povodí Labe ve spolupráci s jabloneckou radnicí připravuje výstavbu ještě jedné štoly, jež by město chránila před povodněmi. "Připravovaná výstavba odvodňovací štoly nebude realizována pod přehradou, nýbrž mimo nádrž, s nátokem na pravém břehu u stávající loděnice," doplnil Chmelař.