"Řekl to ještě daleko hůře, ale to se nedá publikovat," svěřil se jeden ze zákazníků Tomáš Rybář. Prý ho naštvalo, že z něj ostraha dělá zloděje. "Chovali se ke mně, jako kdybych byl nějaký kriminálník. Když se zjistilo, že jsem nic neukradl, ani se mi za jejich chování neomluvili," dodal.
S kontrolou tašky se setkal i redaktor MF DNES. "Na policii čekat nebudeme, je to zdlouhavé, raději nám tu tašku ukažte, kontrolujeme tu všechny," vysvětloval člen ostrahy. Další paní ve frontě u pokladny však nezkontroloval.
Billa o konkrétním pochybení bezpečnostní agentury neví. "Pracovníci ochranky v našich obchodech jsou externí zaměstnanci. Respektování základů slušného chování považujeme při provádění této práce za nutnost," vysvětlila mluvčí řetězce Billa Gabriela Bechyňská.
Ochranka nemá právo lidi prohledávat, říká právnička
Jakákoliv pochybení ze strany ostrahy prý společnost řeší. "Pokud dojde v této věci k pochybení, řešíme to různými postihy dle rozsahu provinění. Jakoukoliv stížností na chování pracovníků ochranky na našich prodejnách se vždy zabýváme a řešíme ji," doplnila.
Ostraha ovšem nemá na osobní kontroly zákazníků žádné právo. "Provádět osobní prohlídku nebo prohledávat někomu osobní věci může jedině policista, a to pouze za určitých okolností. Ochranka nemá ani právo kohokoliv legitimovat," popsala právnička Barbora Pražanová.
Zákazník ovšem může být požádán, aby počkal do příjezdu policie, ale to také nemusí. "Pokud vznikne důvodné podezření o odcizení majetku, bezpečnostní služba může zákazníka požádat o předložení obsahu nákupní tašky," doplňuje Eva Karasová, mluvčí Tesca, které má taky svou ochranku.