Terminál navazuje na blok domů v Žitavské ulici. | foto: Město Liberec

Porostlý terminál slibuje výhled na Ještěd, v Liberci nahradí ohyzdné buňky

  • 13
Zelená střecha s výhledem na Jizerské hory i Ještěd. Stěna, po níž se poplazí popínavé rostliny, nebo nabíjecí stanice pro elektromobily. Z šesti návrhů budoucí podoby nového terminálu na libereckém autobusovém nádraží vybrali odborníci i politici ten od architekta Petra Stolína.

Kromě odbavovací haly v něm najdou cestující více než 470 parkovacích míst ve čtyřech patrech nebo toalety či rychlé občerstvení dostupné přímo z pasáže.

„Podle průzkumů potřebuje liberecké autobusové nádraží deset stání, s dvěma výstupními počítáme přímo v ulici Žitavská a s osmi v polozapuštěném přízemí,“ upozornil architekt Petr Stolín.

Ten se snažil navrhnout komplexní integrovaný dům, který v sobě spojí jak funkci dopravní, tak i urbanistickou a turistickou.

I díky jeho myšlence by se pak místo autobusového nádraží, které dnes hyzdí ošklivé stavební buňky, mohlo stát oblíbenou křižovatkou všech cestujících. Nejtěžší pro něj bylo vejít se s domem jen na městské pozemky.

Autobusy nebudou smět couvat

„Z těch šesti návrhů, z nichž nebylo jednoduché vybrat ten nejlepší, odpovídá nejlépe základním kritériím právě nápad pana Stolína. Dívali jsme se na to, jak zapadá do městského prostředí a jak ho zkvalitňuje, jak řeší zástavbu Žitavské ulice. A druhý aspekt byl ten dopravní,“ upozornil architekt Jiří Klokočka z univerzity v Gentu, který byl jedním z členů odborné poroty.

V budoucnosti totiž nebudou smět autobusy z bezpečnostních důvodů na terminálech couvat. A právě s tím Stolínův návrh počítá. Nástupiště budou umístěné na středovém ostrůvku, který autobusy obkrouží. Porotcům se zamlouval i počet parkovacích míst, kterých má být 478, což je více, než bylo v požadavcích.

„Kapacita toho parkoviště je velmi důležitá, i vzhledem k tomu, že se nachází v okolí železničního nádraží. Myslím, že do budoucna půjde o trend, turisté přijedou autem, to nechají u nádraží a vlakem pojedou dál,“ prohlásil Klokočka.

Terminál s pasáží lemuje Žitavskou ulici a navazuje na stávající blok domů proti tramvajové zastávce Nádraží. Přístup do terminálu bude možný jak z ulice Žitavská, tak od ulice Vaňurova. Ve dvoupodlažní odbavovací hale bude čekárna pro cestující, pokladny, informace, úschovna zavazadel, toalety a rychlé občerstvení.

Zelená střecha s výhledy

Podle Jana Korytáře (Změna), náměstka libereckého primátora, by měl být terminál s parkovacím domem novým lákadlem, jak dostat do této části města cestující i turisty.

„Počítá se i s takzvanou zelenou střechou, která umožní zajímavé výhledy a uvažujeme i o tom, že by tam mohla mít nějaký multimediální prostor i zoo, kde by lákala turisty k návštěvě,“ prohlásil náměstek.

Budovu Stolín opláštil tenkou nerezovou tkaninou, aby vytvořil jakýsi pocit fasády, která bude transparentní, ale zároveň přizná, že jde o parkovací dům, nikoli třeba kulturní.

„Zvažujeme, že by se mohly po té fasádě plazit nějaké popínavé rostliny. Zvlněná střecha by zase mohla zachytávat dešťovou vodu, která se může dále využívat třeba na zalévání,“ přiblížil architekt.

Skutečná podoba se ale může od návrhu ve finále ještě lišit. Radnice totiž plánuje veřejné projednávání, které uspořádá přímo na nádraží a od cestujících sebere případné připomínky a náměty.

Stavba terminálu má přijít na více než 120 milionů korun a město na ni chce letos žádat o evropskou dotaci. Pokud ji získá, může terminál stát v roce 2019.