Oprava libereckého tunelu.

Oprava libereckého tunelu. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Tunelu skrz Liberec chybí bezpečnostní prvky, musí se rekonstruovat

  • 20
Libereckému tunelu na průtahu městem hrozí v krajním případě úplné uzavření, pokud neprojde radikální opravou. Nesplňuje totiž požadavky na moderní bezpečnostní technologie. V provozu je už přes dvě desetiletí.

„Z posudku Ředitelství silnic a dálnic vyplývá, že pokud se neprovede kompletní rekonstrukce tunelu, hrozí, že se bude muset uzavřít,“ upozornil vedoucí krajského odboru dopravy Jan Čáp.

Ředitelství silnic a dálnic chce proto v rozmezí tří až pěti let začít s rozsáhlou opravou. Pro řidiče pak půjde o těžší kalibr omezení, než s jakými se musejí vypořádat během právě probíhající dvoutýdenní údržby.

Až oprava vypukne, auta budou pouze jedním ze dvou tubusů projíždět řadu měsíců.

„Podstatou problému je skutečnost, že liberecký tunel je v provozu od roku 1992. Dnes nesplňuje technické podmínky pro tunely. V té době neexistovaly. Především se jedná o nižší protipožární odolnost tunelu a nedostatečné technologické vybavení,“ uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

Tunel zcela postrádá moderní elektroniku včetně protipožárních čidel nebo bezpečnostních kamer, které nepřetržitě sledují provoz. Její potřeba nabývá na významu v souvislosti s nárůstem dopravy v tunelu. Denně jím v průměru projede na 40 tisíc aut.

Zásahy do konstrukce tunelu

V souvislosti s plánovanou rekonstrukcí se počítá také se zásahy do konstrukcí tunelu, aby se zvýšila jejich odolnost v případě požáru.

„Současný stav tunelu a potřebné úpravy jsme už spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic a policií řešili a na zlepšení stavu se pracuje,“ zmínila mluvčí krajských hasičů Zdenka Štrauchová.

Přesný rozsah stavebních prací ještě Ředitelství silnic a dálnic přesně neví. Více řekne projektová dokumentace, která se teprve bude zpracovávat.

„K rekonstrukci tunelu je potřeba přistoupit, jakmile skončí průzkumné a projektové práce, podaří se vybrat zhotovitel opravy a následných servisních služeb v otevřeném výběrovém řízení a uzavře se smlouva o dílo,“ nechce předjímat mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Ledvinová.

Organizace předpokládá, že se rekonstrukci podaří zahájit nejpozději do pěti let. Během ní budou řidiči projíždět vždy jedním tubusem. Celkové uzavření tunelu není možné, protože by doprava ve městě začala kolabovat. Liberec nemá jinou silnici, která by mohla všechna auta z průtahu pojmout.

Tunel může být zavřený několik měsíců

„Uzavírky potrvají několik měsíců,“ zmínila mluvčí Ledvinová. „Je dost pravděpodobné, že si pak komplexní zkoušky nového technologického vybavení tunelu vyžádají krátkodobé úplné uzavření provozu v obou směrech najednou. Jednalo by se ale maximálně o víkendové omezení. V případě jiných tunelů tyto zkoušky probíhají v době s nejnižší intenzitou provozu na silnici.“

Značné potíže v dopravě vznikají už během nynější dvoutýdenní údržby tunelu. Pojí se totiž s několika dalšími omezeními na průtahu městem.

Jedním z omezení je stavba nájezdu od průmyslové a obchodní zóny Sever ve směru na Prahu. A opravuje se také nájezdová rampa od arény. Kvůli zmíněným komplikacím se ve špičkách ucpávají okolní sjezdy z průtahu a křižovatky.

„Několikaměsíční uzavření tunelu, i když by mělo jít vždy jen o jeden tubus, bude pro dopravu ve městě znamenat velký problém,“ obává se už nyní Vlastimil Malý, komunikační inženýr libereckého dopravního inspektorátu.