Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obnova unikátního tunelu přijde na 100 milionů. V zimě ho trhá led

  8:37aktualizováno  8:37
Krajský historický unikát Harrachovský tunel obsadili stavbaři. Jejich úkolem je tunel opravit a hlavně odvést vodu, která se v zimě mění v led a trhá zdivo. První vlaky tudy projedou zase až v říjnu.

Oblíbená Zubačka na trati z Tanvaldu do Harrachova. | foto: Pavel Šturm / Železniční společnosti Tanvald

Podle Marka Illiaše, mluvčího Správy železniční a dopravní cesty, pod kterou tunel spadá, byla oprava naprosto nezbytná. Naposledy se totiž důkladně opravoval před více než padesáti lety.

„Smyslem současné opravy je zajistit bezpečný železniční provoz,“ říká Illiaš. „Ten ohrožuje zatékající voda do narušeného zdiva v některých tunelových pasech. Když mrzne, led zdivo ničí. “

Stavba za zhruba 100 milionů korun zahrnuje úplnou přestavbu devíti úseků tunelu, ve zbytku dalších vybudují dělníci kanály, takzvané svodnice, které budou vodu odvádět.

S rekonstrukcí vlastního tunelu se sveze i úplná obnova železničního svršku v délce půldruhého kilometru, oprava sousedního Jizerského mostu a zpevnění skalního zářezu v délce zhruba 200 metrů.

Celá akce nebude jednoduchou záležitostí

Stavba nebude jednoduchá. „Bude potřeba skálu vyčistit, zvětralé kameny dostat dolů a kde nebude zářez dostatečný, nezbude než skálu odstřelit,“ doplnil Illiaš.

Akce sice zkomplikuje život cyklistům, kteří míří do okolí polské Jakuszyce, protože místo vlaků pojedou autobusy, ale lidi z Harrachova naopak autobusy přivedou až do centra města, takže se nemusí dostávat na 4,5 kilometru vzdálené nádraží.

Že bude tunel v pořádku, vítají i členové Železniční společnosti Tanvald, a to i přesto, že musejí zkrátit jízdy oblíbenou Zubačkou.

„Je pravdou, že tam byly dlouhodobě problémy s ledem na stěnách, který technicky zajímavou stavbu poškozoval, takže je dobře, že bude v pořádku,“ říká jeden z nich, Pavel Šturm.

Podle něj má tunel zajímavou historii a od jiných tunelů se liší. „Má esovitý tvar a jiný vejčitě protáhlý průřez kvůli elektrifikaci,“ říká Šturm. „Nevede tudy sice ozubnicová dráha, ta končí v Kořenově. Ale je to překrásná trať a turistická atrakce, takže tam s historickými vlaky zajíždíme,“ poznamenává Šturm.

Měděné vodiče odvezla Rudá armáda

Vyšší profil tunelu zvolili projektanti kvůli elektrickým drátům, které byly zavěšené na jeho stropě.

Trať z Hirschbergu (dnes Szklarské Poreby) do Grünthalu (dnes Kořenov) byla od 15. února 1923 elektrifikována jednofázovou soustavou, která fungovala i na elektrifikovaných tratích Dolního Slezska.

Po druhé světové válce ale mezinárodní trať státy zrušily, protože nebyl zájem ji provozovat. Poslední vlak jí projel v říjnu 1945.

Měděné vodiče si potom odvezla Rudá armáda jako válečnou kořist a sloupy na polské straně dělníci postupně demontovali a zůstaly jen v nepřístupných lesích daleko od civilizace. Na trať se vlaky vrátily až v létě 2010 a dnes jsou turisty oblíbeným způsobem dopravy na lyžařské běžecké tratě a cyklostezky mezi Jakuszycí, Orle a Harrachovem.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Restaurace a klub Chronos v Jablonci nad Nisou nechce dovnitř pouštět lidi pod...
Klub zakázal vstup lidem mladším 21 let. Může jít o diskriminaci

Populární restaurace a hudební klub Chronos v Jablonci zakázal vstup osobám mladším 21 let. Provozovatelé klubu tvrdí, že mládež do klubu nesmí vkročit proto,...  celý článek

Cena za azylový dům se nakonec vyšplhala na takřka 20 milionů.
Firma vlivného člena ČSSD prohrála. Omluvu od zastupitelky nedostane

Jablonecká zastupitelka a zároveň poslankyně za hnutí ANO Jana Pastuchová vyhrála soudní spor s místní stavební firmou Ventax, kterou spoluvlastní předseda...  celý článek

Festival Mácháč 2008
Na návštěvníky party u Mácháče dohlídnou policisté, vyzbrojí se samopaly

Tisíce návštěvníků zamíří o víkendu na taneční technoparty Mácháč 2017. Akci budou provázet i zvýšená bezpečnostní opatření. Kromě tanečníků sem proto dorazí i...  celý článek

Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám
Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám

Jak se jiné ženy postavily k nevěře a co jim pomohlo.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.