Některé mosty nápor vody nevydržely.

Některé mosty nápor vody nevydržely. | foto: David Altner, MF DNES

Opravy silnic nižších tříd poničených povodní začnou až v příštím roce

  • 0
Opravy silnic druhých a třetích tříd poničených povodní začnou v Libereckém kraji až příští rok. Vláda na jejich opravy neuvolnila peníze a kraj potřebné finance nemá. Odklad způsobí, že se opravy prodraží.

"Škody na silnicích druhé a třetí třídy a mostech jsou více než dvě miliardy korun," informoval Stanislav Eichler, hejtman Libereckého kraje.

Návrh na poskytnutí dotace na opravy těchto silnic předložil vládě ministr dopravy Vít Bárta. "Tento návrh by umožnil velmi rychle zprovoznit silnice," uvedl hejtman.

Vláda však dotaci zamítla, vyčlenila jen 655 milionů korun, což jsou škody pouze na státních komunikacích. "Obrátila se tak zády k lidem v postižených oblastech. Myslím, že mimořádné situace si žádají mimořádná opatření," míní Eichler.

Kraji nyní nezbývá než čerpat peníze klasickou cestou přes ministerstvo pro místní rozvoj do výše padesáti procent škod. Znamená to také, že se silnice začnou opravovat až v příštím roce.

"Obávám se, co s nimi udělá zima, škody ještě vzrostou," míní Martin Sepp, náměstek hejtmana pro dopravu.

Opravené mosty nejsou úplně bezpečné, tvrdí náměstek

V kraji bylo po velké vodě neprůjezdných patnáct silnic nižších tříd včetně mostů. "Nyní jsou provizorně opravené, ale nejsou stoprocentně bezpečné," dodává náměstek.

CO SE MUSÍ OPRAVIT

Rada kraje schválila zadání projektových dokumentací na silnice Frýdlant - Bílý Potok, Chrastava - Mníšek, Dětřichov - Heřmanice, Višňová - Víska, Dolní Vítkov - Horní Vítkov. Krajská správa silnic odhadla náklady na vypracování dokumentace na 35 milionů korun.

Kvůli nedostatku peněz potrvá podle Eichlera roky, než se podaří odstranit škody po povodních. "Jsme nuceni z každého rozpočtu vyčlenit částku na opravy silnic," konstatuje. Hejtman podporuje projekt Mosty Frýdlantska, podobný vzniká na Hrádecku a Chrastavsku. Spočívá ve spojení jednotlivých projektů do jednoho.

"Když budeme opravovat poničené silnice, a pod nimi je kanalizace, elektřina, voda, plyn, telefony, uděláme to při jednom rozkopání. Navíc na opravy získáme peníze z více zdrojů," popisuje výhody těchto projektů hejtman.