Nesnáším fousaté inscenace a zrovna tak stupidní snahy po tom být pouze moderní - jiný za každou cenu, říká Martin Otava.

Nesnáším fousaté inscenace a zrovna tak stupidní snahy po tom být pouze moderní - jiný za každou cenu, říká Martin Otava. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Ředitel libereckého divadla má zaječí úmysly. Chce vést divadlo v Plzni

  • 2
Za pár měsíců možná bude liberecké Divadlo F. X. Šaldy bez šéfa. Jeho ředitel Martin Otava se totiž rozhodl přihlásit do konkurzu na post ředitele Divadla J. K. Tyla v Plzni. Pokud jej vyhraje, bude tamní divadlo vést od začátku příštího roku.

"Velmi dlouho jsem to zvažoval a nakonec jsem nabídku zúčastnit se výběrového řízení přijal. Je to výzva k dalšímu ředitelskému růstu," prohlásil Otava.

Jak hodnotí své dosavadní liberecké působení? Něco se povedlo, něco ne. "Podle mého názoru se mi podařilo liberecké divadlo stabilizovat a obsadit téměř celé vedení novými členy. Co se ale nepodařilo, byl můj vlastní úkol zrekonstruovat obě divadelní budovy. Rekonstrukce 'velkého' divadla měla začít toto léto, projekt byl schválený a peníze zajištěné. Bohužel město od projektu ustoupilo, protože nemělo patnáct procent na spoluúčast," uvedl.

Náměstkyně plzeňského primátora Eva Herinková Otavu přímo oslovila spolu s hercem Martinem Stropnickým a někdejším ředitelem České filharmonie Vladimírem Darjaninem.

Otava byl jediný, kdo reagoval kladně. "Martin Stropnický s lítostí účast ve výběrovém řízení odmítl vzhledem ke své současné občanské angažovanosti v oblasti politiky," konstatovala pro web musical-opereta.cz Herinková.

Otava podle ní nebude mít před ostatními žádné výhody. "Startovací pozice jsou pro všechny zcela shodné," sdělila.

Radě města Plzně doporučí nejvhodnějšího kandidáta komise, která se sejde 16. září. Nový šéf by se měl vedení plzeňského Tylova divadla ujmout od počátku příštího roku.

Martin Otava

Narodil se 21. 2. 1963 v Praze. Mezi lety 1984 a 2005 absolvoval Konzervatoř a HAMU v Praze v oborech herectví, operní zpěv a operní režie. Působil a působí mimo jiné jako sólista činoher, režisér, producent a pedagog. Liberecké Divadlo F. X. Šaldy začal vést na podzim roku 2009 a během svého působení zde kromě ředitelování také režíruje (Pucciniho opera Edgar, Belliniho opera Náměsíčná, Rubinsteinův Démon) a hraje (Trautenberk v Krkonošských pohádkách, král v Českém Honzovi).

Do poněkud ospalých vod libereckého divadla vtrhl rtuťovitý Otava na podzim roku 2009 jako uragán.

"To, co můžeme pro rozvoj divadla udělat, je nekňourat, nevysvětlovat, proč něco nejde, ale s nadšením najít odpověď, jak to půjde. Zkrátka trochu sebou mrsknout a makat s nadšením," prohlásil tehdy v rozhovoru pro MF DNES.

Minimálně jedna věc se Otavovi povedla na výbornou: nalákat do divadla mladé diváky.

Začala tu fungovat alternativní sekce Divadlo F. X. Kalby, živo bylo i na Facebooku.

"Nesnáším fousaté inscenace a zrovna tak stupidní snahy po tom být pouze moderní - jiný za každou cenu. Osobně ale vždy dám přednost modernímu vyjádření," prohlásil Otava.

Netajil se tím, že poměry v českých divadlech mu zrovna nevoní.

"Divadla jsou na tom úplně stejně jako úklidové firmy nebo ministerstva. Každý je nedoceněný, nejchytřejší, nejhodnější, okolo jsou potvory a šéf je pro ně idiot. Šéf si zas myslí, že zaměstnává stádo tupých opic, a podle toho se k nim chová - vždyť je přece šéf. Z divadel se vytratila sranda a nadšení."