Pavel Karous (na snímku) chtěl dílem upozornit na údajné propojení komunální

Pavel Karous (na snímku) chtěl dílem upozornit na údajné propojení komunální politiky a byznysu. | foto: Jan Pešek

Umělec zacílil na stavební firmu Syner. Její logo změnil na Vinen

  • 21
Známá liberecká firma Syner se přejmenovala na Vinen. Tedy alespoň v instalaci pražského výtvarníka Pavla Karouse. Ten si stavební gigant vybral jako jeden z terčů své umělecké kritiky.

Obří parodii na logo Syneru a dort ve tvaru zbouraného obchodního domu Ještěd představil na vernisáži své výstavy v galerii Die Aktualität des Schönen v obchodním centru Plaza. Projekt nazval Památník obětem české transformace.

Výstavou chce upozornit na architektonická a umělecká díla, která nepřežila nebo živoří pod nánosem divoké přeměny městského prostředí 90. let minulého století a začátkem století nového. Jedním z vystavených předmětů je právě i obří parafráze na logo stavební firmy, které je přepsané na Vinen.

A proč zrovna Syner? "Vyjadřovat se nějakým způsobem k Syneru je v Liberci trochu umělecká tradice," říká s nadsázkou autor výstavy. Podle umělcových slov Památník obětem české transformace potřeboval také svého viníka a vztah Syneru a Liberce je prý téměř příkladovou studií úzkého propojení komunální politiky a byznysu v Čechách.

Chtěl jsem reagovat na dané místo, říká autor výstavy

"Nejsem jediný, kdo na to upozornil. V Praze také existují určité zájmové skupiny, ale v Liberci je to daleko zřetelnější. Navíc, jelikož se výstava koná právě v Liberci, chtěl jsem vytvořit něco reagujícího na dané místo," dodává autor.

Líbí se mu i paradox, že galerie Die Aktualität des Schönen sídlí v útrobách poloprázdného obchodního centra Plaza. "Je třeba připomenout, že Liberec má podle nedávné studie nejvíce obchodních domů na hlavu v Česku. Navíc například nákupní centrum Forum vyrostlo na místě unikátní architektury obchodního domu Ještěd od architektů Masáka a Hubáčka, který měl nakročeno na zápis mezi národní kulturní památky," upozorňuje Karous.

Jeden z jeho vystavených objektů na zbourání domu reaguje. Nad dortem ve tvaru Ještědu stojí fotografie exnáměstka primátora Kittnera Ondřeje Červinky, který obdobný dort krájí ve skutečnosti. Firma Syner se na stavbě Fora podílela.

Případné ostré reakce ze strany Syneru se Karous nebojí. "Docela by mě to i potěšilo a udělalo reklamu na výstavu. Žádný zákon jsem tímto výtvarným projektem neporušil. Myslím, že se jejich reakce nedočkám, moje výstava je pod jejich rozlišovací schopnosti," domnívá se.

Kromě Syneru upozornil i na Rovnováhu

A dodává, že když zaměníme ypsilon ve slově Syner za měkké i a přidáme jedno n, dostaneme anglické slovo hříšník.

MF DNES žádala v pátek o vyjádření k celé věci společnost Syner prostřednictvím jejího mluvčího Ondřeje Paclta. Do uzávěrky vydání se ani přes urgenci nevyjádřil.

Kromě zmíněného díla Karous v Plaze vystavil i zmenšený model plastiky Rovnováha od Josefa Klimeše, která je osazena na úpatí pražského Barrandovského mostu.

Na modelu chtěl ukázat, jak je dnes plastika zcela necitlivě zastíněna gigantickým reklamním billboardem. Karousova výstava v Plaze je k vidění do 21. února. Navštívit ji můžete denně od 14 do 18:30 hodin. V sobotu od 10 do 13 hodin.