Do Revoluční ulice mohou chodci i auta.

Do Revoluční ulice mohou chodci i auta. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Liberec má raritu. V centru je pěší zóna, kam mohou celý den i auta

  • 16
Galimatyáš značek, z nichž není obyčejný člověk moudrý, je na začátku liberecké Revoluční ulice. Radnice tam začátkem května zrušila na dva měsíce pěší zónu, aby vyzkoušela, co se stane s neúnosně hustou dopravou v centru města.

Značka Pěší zóna však před Revoluční ulicí zůstala. Pod ní se ale objevila další, ale o hodně menší tabule s nápisem Vjezd vozidlům do celkové hmotnosti 3,5 tuny povolen.

"Radnice v Revoluční ulici něco udělala, ale vlastně neudělala," říká Liberečan Petr Doležal. "Když někdo přijede autem k Revoluční ulici a uvidí tam značku Pěší zóna, raději se otočí, aby nedostal pokutu. Město pak řekne: Vidíte, Revoluční ulici stejně skoro nikdo nejezdí, tak ji zase zavřeme a necháme tam pěší zónu."

Radnice udělala z Revoluční ulice pěší zónu před dvěma lety. Proti zákazu vjezdu protestovali místní obyvatelé a také podnikatelé, jimž klesly tržby.

Po uzavření Revoluční ulice pro motorová vozidla zhoustla doprava v okolních ulicích Rumunská a Moskevská.

Do Revoluční ulice směly pouze zásobovací vozy, a sice od půl sedmé ráno do jedenácti dopoledne a od šesti do deseti hodin večer.

V květnu nasadila radnice do ulice počitadlo projíždějících aut. Nechá ho tam do konce června.

Odstranění dopravní značky by přineslo statisícové náklady

Proč však při experimentu s uvolněním ulice pro auta zůstala před Revoluční ulicí odstrašující značka Pěší zóna? Hlavním důvodem jsou úspory.

"Kdybychom značku Pěší zóna odstranili, museli bychom v Revoluční ulici umístit prvky pro slabozraké a nevidomé lidi. Bez nich by se nedokázali v ulici se změněným dopravním režimem orientovat," vysvětlil vedoucí odboru dopravy na libereckém magistrátu Pavel Rychetský. "Šlo by o dlouhé speciální pruhy dlažby a stály by pravděpodobně několik set tisíc korun."

Pokud by se během dvouměsíční zkoušky ukázalo, že otevření Revoluční ulice nepřineslo městu očekávaný užitek, vrátila by se tam pěší zóna. Drahé prvky pro slabozraké a nevidomé lidi by pak byly zbytečné.

Značky Pěší zóna a Vjezd povolen, zavěšené vedle sebe, nejsou podle Rychetského v rozporu s dopravními předpisy.

"Platí stejná pravidla jako pro zásobování. Řidiči nesmí omezit ani ohrozit chodce," vysvětlil Rychetský. "A chodci mají povinnost uhnout motorovým vozidlům."