„Rozjíždíme export do Německa. Spolupracujeme s tamními obchodními řetězci,“...

„Rozjíždíme export do Německa. Spolupracujeme s tamními obchodními řetězci,“ říká Pavel Regner. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Pivo se ve Vratislavicích vaří už 140 let, loni získalo světový titul

  • 12
Pivovar Konrad ve Vratislavicích nad Nisou si v lednu připomíná sto čtyřicet let od zahájení provozu. Jubileum slaví v dobré kondici: o jeho pivo je zájem v Česku i za hranicemi. Navíc jeho dvanáctka vyhrála titul nejlepšího piva světa.

S výjimkou dvou krátkých přestávek produkují ve Vratislavicích pivo neustále. O minulosti i o budoucnosti pivovaru vypráví Pavel Regner z oddělení marketingu.

Je možné vymyslet nějakou paralelu mezi pivovarem roku 1874 a tímtéž pivovarem v roce 2014? Existuje vůbec něco, co se od té doby nezměnilo?
Pivovar je pořád na stejném místě (směje se). Stále stejné jsou základy technologie výroby piva. Změnila se trochu podoba nádob, například spilky byly dříve betonové, dneska jsou nerezové. V ležáckém sklepě se používaly nádoby dřevěné, vysmolené, dnes kovové, nerezové. Ale technologie zůstává. Pořád používáme otevřené spilky, pivo pořád leží měsíc ve sklepě.

A minulosti se zrovna nezříkáte...
Ano, trochu se k ní vracíme. Loni jsme začali používat retro etikety Vratislavický ležák a Kapucín. Také zdůrazňujeme název Vratislavické pivo, aby lidi z okolí věděli, že Konrad je z Vratislavic. Loni jsme přišli s pivem Spytihněv. Názvy piv Vratislav, Konrad a Spytihněv mají souvislost: v jedenáctém století po králi Vratislavovi nastoupil jeho bratr Konrád a teď jsme zjistili, že měl ještě sourozence. Jmenovali se Spytihněv, Jaromír a Oto. Takže máme v záloze k dispozici po Spytihněvovi ještě další dva názvy. Zatím se neuvažuje o výrobě piv s těmito jmény, ale je to teoreticky možné.

Upřímně, neumím si představit pivo, které by se jmenovalo Oto. Pivo Oto zní trochu zvláštně...
Pivovarů vzniká teď spousta a vyrábějí piva s všelijakými jmény, takže proč ne. Přiznám se, že třeba u Spytihněva byl můj první dojem trochu negativní, ale lidé to naopak přijali kladně.

Co je Spytihněv vlastně za pivo?
Čtrnáctka. Je to zastudena dochmelovávané pivo, novinka, připravili jsme ho loni na naše pivní slavnosti. Má takovou výraznější chmelovou chuť.

Jaký má nyní pivovar výstav?
Loni to bylo sedmdesát pět tisíc hektolitrů s tím, že velká část jde na export. Jinak nejvyššího výstavu jsme dosáhli v roce 2010, to bylo kolem sto padesáti tisíc hektolitrů. Ale za tím byl vývoz do jednoho německého obchodního řetězce. Přineslo to ale malé zisky, takže jsme s tou spoluprací skončili. Byla by to pro nás cesta do záhuby.

Co se v pivovaru chystá dál, ať už půjde o pivo nebo o samotné jeho fungování?
V pivovaru se modernizuje průběžně. Vybudovaly se třeba nové zásobníky na teplou vodu a další věci. Co se výhledů do budoucna týče, rozjíždíme teď export do Německa. Spolupracujeme s tamními obchodními řetězci Kaufland a Penny Market: zásobujeme obchody pivy, která oni prodávají pod svými značkami. Paradox je, že do Penny Marketu dodáváme pivo Kapucín, které Češi znají jako tmavé, ve světlé verzi. Snažíme se naše pivo ale prosadit i tady v Liberci a v Jablonci, kolem komína.

Kolem komína?
To je pivovarský obrat. Znamená to okolí několika desítek kilometrů kolem pivovarského komína.

A proč by si vlastně měl pivař, který chodí do hospody někde kolem komína, koupit zrovna vratislavické pivo?
No přece protože je nejlepší na světě. A to neříkám jen tak zbůhdarma. Máme na to dokonce certifikát. V Londýně probíhala loni v létě velká degustační soutěž piv z celého světa. A v kategorii ležáků českého typu naše dvanáctka zvítězila.