Cestující už jezdí po modernizované trati z Liberce na Tanvald a Jaroměř (ilustrační snímek).

Cestující už jezdí po modernizované trati z Liberce na Tanvald a Jaroměř (ilustrační snímek). | foto: Martin Veselý, MAFRA

Vlaky na Tanvald a Jaroměř jsou rychlejší, v zimě nezamrznou výhybky

  • 10
Cestující už jezdí po modernizované trati z Liberce na Tanvald a Jaroměř. Vlaky jedou rychleji a plynuleji, řidiči jsou zase na přejezdech ve větším bezpečí. Na rozsáhlou opravu tří úseků trati za 1,5 miliardy korun z větší části plynuly evropské peníze.

Konkrétně se jedná o tratě z Liberce na Tanvald a dva úseky mezi Starou Pakou a Malou Skálou a mezi Turnovem a Libercem. Stav tratí byl už dávno za svojí životností.

„Především se zvýší jízdní komfort a bezpečnost na uvedených tratích. Zkrátí se i jízdní doba. Železniční doprava bude díky tomu atraktivnější,“ zmínil generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Surý.

Každá stavba má zhruba třicet kilometrů. Opravovaly se železniční svršky, nástupiště, pracovalo se na mostech nebo propustcích, železničních přejezdech nebo zdech.

Opravou prošla i zabezpečovací zařízení. „Vlaky budou jezdit plynuleji. Díky zvýšenému zabezpečení přejezdů nebudou například muset zpomalovat,“ nastínil dílčí přínos oprav mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

Kromě zvýšení traťové rychlosti a větší bezpečnosti se podle něj v opravených úsecích podaří přinést i větší spolehlivost provozu. Na tratích jsou třeba vyhřívané výhybky.

„Ušetří nám práci v zimě. Sníh nám pak nepůsobí problémy. Od loňského roku jsou v horské trati v Harrachově, dali jsme je i na nově opravené úseky. Okolí Liberce je přeci jen výše položené a zařízení tam má smysl,“ doplnil Tesař.

Loňské investice byly rekordní

Do zastaralé železniční sítě v Libereckém kraji se v minulosti investovalo jen málo. Z tohoto pohledu byl loňský rok rekordní. Do tratí šlo víc než za posledních deset let dohromady. Opravy a investice přesáhly 3 miliardy korun.

Největším projektem byla oprava tratě z Liberce do Tanvaldu a dál k česko-polské hranici. Po rekonstrukci se na trati podařilo zavést třicetiminutový interval. Opravami prošly i stanice a zabezpečení trati.

Rekonstrukcí loni prošel také Harrachovský tunel trati Liberec-Harrachov. Přestala jím prosakovat voda, jež vytvářela nebezpečné rampouchy v průjezdním profilu. Vlak kvůli tomu musel přibrzdit na deset kilometrů v hodině. Cestující se v té souvislosti museli vypořádat s celou řadou výluk.

Na výluky se budou muset připravit i letos. Konkrétně v průběhu června v České Lípě. Od loňska se tam opravuje nádraží. Práce na stavbě za 970 milionů korun skončí až příští rok v srpnu. Nyní se demontuje kolejový svršek a spodek a běží přípravy na vybudování podchodu.

Po rekonstrukci vzniknou nová nástupiště, které se přesunou zhruba o 250 metrů blíže centru města. Úpravou dojde ke sjednocení železniční stanice, která trpí rozdělením na dvě nesouvislé části. Její koncepce je poplatná době vzniku před 140 lety.

„Stanice je dnes pro cestující nepřehledná, rozlehlá a nepohodlná pro přestup,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Město se zavázalo k vybudování přestupního místa na autobusovou dopravu, to je také důvodem přesunu nástupišť.

Po rekonstrukci vznikne na nádraží zázemí pro cestující, čekárna s prodejem jízdenek a podchod. Součástí stavby je také kompletní rekonstrukce kolejového svršku i spodku, položení nových kolejí a vybudování nového staničního zabezpečovacího zařízení.