Liberecký kraj viní České dráhy z toho, že poskytly nekvalitní služby na některých tratích. (Ilustrační snímek)

Liberecký kraj viní České dráhy z toho, že poskytly nekvalitní služby na některých tratích. (Ilustrační snímek) | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Za vlaky bez toalet chce Liberecký kraj po Českých drahách 27 milionů

  • 12
Liberecký kraj žaluje České dráhy, že špatně sloužily cestujícím na dvou tratích v Podkrkonoší. Za nekvalitní služby po nich chce pokutu 26,9 milionů korun, České dráhy však protestují. Železničář a dopravní specialista označil pokutu od Libereckého kraje za diletantismus a něco, co hraničí s dobrými mravy.

„České dráhy nedostatky sice napravily, ale pozdě,“ řekl krajský radní pro dopravu Vladimír Mastník. „Pokutu jsme jim vyměřit museli, protože porušily podmínky ve smlouvě s námi.“

Liberecký kraj platí letos za železniční dopravu přes 370 milionů korun. Podle ČTK pro něj České dráhy letos najezdí bezmála 3,4 milionu kilometrů. Další dopravci obstarají zhruba 375 tisíc kilometrů.

Udělená pokuta 26,9 milionů korun se týká krkonošské tratě Martinice - Rokytnice nad Jizerou a podkrkonošské tratě Stará Paka - Lomnice nad Popelkou - Libáň, jež vede také Královéhradeckým krajem. Nedostatky tam Liberecký kraj zaznamenal v období mezi listopadem 2011 a listopadem 2013.

Mastník uvedl, že na obě tratě nasazovaly České dráhy v rozporu se smlouvou vlaky se sedačkami bez opěrek hlavy, bez audiovizuálního informačního systému pro pasažéry a bez alespoň jedné toalety.

Dopravní specialista: Pokuta je nehorázná

„Ve vlacích toaleta určitě byla a opěrky hlavy také,“ upozornila mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová. „Audiovizuální systém tam sice scházel, ale zvuková hlášení a texty na displeji nahrazoval svými informacemi náš personál a papírové tabulky.“

Jindřich Berounský je zkušeným železničářem a dopravním specialistou a zároveň pracuje v dopravním výboru Libereckého kraje jako reprezentant politického hnutí Změna.

„Pokutu pro České dráhy musím označit za nehoráznou,“ prohlásil Berounský. „Na obou tratích jezdily motorové vlaky řady 810, kde toalety samozřejmě jsou - stejně jako opěrky hlavy na sedačkách. Skutečně tam scházel audiovizuální informační systém, ale pasažérům místo něj pomáhal vlakvedoucí.“

Kraj už Českým drahám vyměřil jinou pokutu

Vlakvedoucího považuje Berounský za mnohem lepší službu pro cestující než audiovizuální systém. „Lidem ve vlaku nejen poradí, ale některé věci jim také vysvětlí,“ uvedl Berounský na obhajobu Českých drah.

„Pokud potřebuje z vlaku vystoupit třeba stařenka o holi, vlakvedoucí jí pomůže, což od audiovizuálního systému očekávat nelze. Na Libereckém kraji se museli s pokutou splést. Radní Mastník je hodný a slušný člověk, ale není dopravní odborník. Připadá mi nesmyslné, pokud České dráhy nabízely lidem lepší službu - tedy vlakvedoucího místo audiovizuálního systému, a ještě obdržely pokutu,“ dodal. 

České dráhy s astronomickou výší sankce nesouhlasí. Liberecký kraj od nich dostal návrh, aby pokutu srazil na sedm milionů korun. „Věříme, že se v příštích týdnech domluvíme,“ dodala Pistoriusová.

Rovněž Mastník by uvítal, kdyby spor nemusel skončit u soudu. „S Českými drahami se již soudíme o přibližně pětimilionovou pokutu, kterou jsme jim udělili kvůli opožděnému dodání vlaků Stadler na Jizerskohorskou železnici,“ konstatoval Mastník

V létě 2007 strhl Liberecký kraj Českým drahám 4,35 milionu korun z roční dotace 190 milionů korun. Důvodem bylo nasazování horších vlaků, než stálo ve smlouvě.