Podemletá trať u Rynoltic.

Podemletá trať u Rynoltic. | foto: SŽDC

Trať z Liberce do Lípy spláchla povodeň. Vlaky se tam vrátí za půl roku

  • 10
Oprava železniční tratě z Liberce do České Lípy, kterou loni vážně poškodila povodeň, začala minulý týden. Vlaky se sem v plném provozu vrátí příští rok v květnu. Od prosince navíc přestanou jezdit i osobní vlaky v úseku mezi Libercem a Křižany, nahradí je autobusy.

Správa železniční dopravní cesty předala minulý týden trať Sdružení Křižany, jeho vedoucím je stavební firma Chládek a Tintěra Pardubice. Za necelých 68 milionů korun mají dát trať do pořádku.

"V úterý došlo k předání staveniště zhotoviteli, který ještě do konce roku zahájí v závislosti na klimatických podmínkách některé stavební práce," řekl Marek Illiaš z tiskového odboru Správy železniční dopravní cesty.

Sdružení Křižany nabídlo nejnižší cenu, v soutěži byla ještě Skanska a Chládek a Tintěra Litoměřice.

Poškození tratě výrazně zkomplikovalo provoz na trati. Osobní vlaky jezdí dosud jen mezi Křižany a Libercem, mezi Jablonným v Podještědí a Křižany jezdí náhradní autobusy. Rychlíky Liberec - Ústí nad Labem jsou mezi Libercem a Jablonným nahrazeny autobusy.

Stát i kraj na poničené trati paradoxně finančně vydělávají. Provoz náhradních autobusů je totiž zhruba třikrát levnější než objednaných vlaků.

Od 15. prosince se změnou jízdního řádu přitom dojde k dalším změnám: Liberecký kraj přestal objednávat osobní vlaky mezi Libercem a Křižany. Nahradí je autobusy, v úseku Liberec - Novina pak lidé budou jezdit městskými autobusy linky 16.

Pro železnici takové opatření může být dost nepříjemné z hlediska možného odlivu cestujících v budoucnu.

Autobusy totiž ve většině stanic na této trati zastavují v centru obce a lidem odpadá například v Kryštofově Údolí či Novině nutnost šplhat se vysoko do kopce na nádraží. Existují proto obavy, že po skončení výluky už lidé nebudou chtít vlakem tolik jezdit.

České dráhy ale po skončení výluky slibují nasazení lepších souprav: část vlaků budou zajišťovat nové motorové jednotky RegioShark od polského výrobce Pesa, které by měly částečně nahradit v interiéru hlučné Regionovy. Nové jednotky začnou od 15. prosince jezdit už na vlacích z Děčína do Jablonného v Podještědí.

Poničená trať je jednou z největších škod, kterou v Libereckém kraji napáchala loňská povodeň. Ke zničení došlo kvůli podmáčení náspu a celého svahu. Zřítil se asi 900 metrů od stanice Křižany, poničený je zhruba 70 metrů dlouhý úsek.

Oprava nemohla začít dříve: dlouho trvalo, než se provedl geologický průzkum a zpracoval projekt, zakázka se navíc musela soutěžit. Provoz na jiných tratích, které povodeň v červnu poškodila, je už ve většině případů obnoven.

Výjimkou je středočeská trať Kouřim - Pečky. U ní chystá SŽDC v nejbližší době vypsání výběrového řízení. "Za předpokladu mírné zimy by trať měla být zprovozněna do poloviny příštího roku," dodal Illiaš. Zastavený je nadále provoz na severu Čech z Lovosic do Teplic.