Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lanovka na Ještěd sloužila jako kiosek i včelín, teď zamířila do muzea

  12:47aktualizováno  12:47
V liberecké čtvrti Horní Hanychov se v pondělí odehrály menší manévry. Pracovníci Severočeského muzea ze zahrady jednoho z domů stěhovali původní kabinu lanovky na Ještěd, která svému účelu sloužila od roku 1933 až do počátku 70. let.

Stěhování původní kabiny lanovky na Ještěd ze zahrady jednoho domu v Liberci | foto: Severočeské muzeum v Liberci

Historie kabinky je bohatá. Zprvu vozila lidi, pak se z ní stal prodejní stánek, stavební buňka a nakonec dokonce včelín. Po dlouhém a leckdy svízelném životě nyní míří na zasloužený odpočinek do muzea.

Dostat veterána ze zajetí domů, stromů, plotů a drátů nebylo zrovna snadné. "To nejhorší už máme za sebou. Pan jeřábník se každopádně ukázal jako velký frajer," směje se radostně ředitel muzea Jiří Křížek, kterého potěšilo především to, že kabina vydržela pohromadě a nejevila chuť se po letech rozpadnout.

"Je to hliníková konstrukce, takže nezrezavěla a drží hezky vcelku, i když seděla v zemi," libuje si. Nyní se začne na obnově lanovky pomalu pracovat.

"Musíme to promyslet, naplánovat restaurátorské práce a sehnat původní výrobní dokumentaci. To nebude snadné, archiv českolipské vagonky Bohemia, kde kabinu vyrobili, není komplet dochovaný. Co vím, tak jsme teď jediné české muzeum, které disponuje historickou lanovkou," tvrdí Křížek.

Fotogalerie

Obnova kabiny se protáhne

Na příští rok chystá Severočeské muzeum velkou výstavu věnovanou čtyřicetiletému výročí otevření současného horského hotelu a vysílače na Ještědu. (o ní více zde

Bude lanovka jedním z exponátů? "Myslím, že ano. Přinejhorším by tam byla v nálezovém stavu. Můžeme ji ukázat, jak momentálně vypadá, nebo ji předvést ve stavu rozpracované rekonstrukce. To by asi šlo," přemítá Křížek.

Jedno je už teď jisté, renovace se protáhne. "Nechceme to uspěchat a nějak to levně zbastlit," má jasno ředitel. V souvislosti s tím je jasné, že celý projekt spolkne dost peněz.

"Lanovku od jejího počátku obsluhovaly Československé státní, nyní České dráhy. Mají nadaci, nazvanou Ozubené kolo. To je první cesta, kde zkusíme sehnat peníze," popisuje Křížek a dodává, že si muzeum podalo u kraje grant na prvotní průzkum a konzervaci kabiny.

"Z vlastního rozpočtu bychom to neutáhli. Je to totéž, jako když renovujete karoserii historického automobilu. Náklady se mohou vyšplhat do statisíců," uzavřel ředitel.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.