Řidičům většinou nezbývá než předjímat a věřit varovným dopravním značkám.

Řidičům většinou nezbývá než předjímat a věřit varovným dopravním značkám. Největší nebezpečí jim hrozí večer nebo brzy ráno. | foto: MAFRA

Lidé rozkrádají ploty u silnic, i proto přibývá nehod s lesní zvěří

  • 154
Lesní zvěř se stává pro řidiče značným strašákem. Počet případů, kdy srna nebo divočák vběhnou pod kola auta, vzrostl na silnicích Libereckého kraje o celou pětinu. Na řadě potenciálně nebezpečných míst chybí stále ploty, které by posádky aut i zvířata ochránily.

Uvědomuje si to i krajský úřad. "Situace v dopravě se v kraji celkově zlepšuje, ubývá mrtvých i nehod, a dost se začalo dělat i s nehodami, které zaviní lesní zvěř. U silnic prvních tříd se dělají ploty. Nehod ale pořád ještě přibývá," posteskla si Stanislava Jakešová ze společnosti Korid LK, která je koordinátorem dopravy v kraji.

V loňském roce mluví statistika krajského úřadu o 418 srážkách s lesními zvířaty. To je nárůst o 76 případů oproti předchozímu roku.

"Vysvětlujeme si to tím, že je zvěř přemnožená. Zároveň ploty, které by zabránily vběhnutí zvířete na silnici, nejsou pořád tam, kde by mohly a měly být," poznamenal komunikační inženýr libereckého dopravního inspektorátu Vlastimil Malý.

Kupříkladu od loňského roku je v úseku rychlostní silnice z Liberce do Turnova mezi Žďárkem a Hodkovicemi nový plot. Celou silnici I/35 plot nechrání. Před lety tady dokonce převrátil divočák po srážce Ford Transit.

Ploty proti zvěři lidé rozkrádají

"Druhá věc je, že ploty lidé nepochopitelně rozkrádají. Stalo se to i na novém čtyřpruhu na Kunratickou," zmínil Malý. Patrně jen souhrou šťastných náhod nedošlo při srážkách k těžším zraněním.

Policisté totiž zmiňují i celou řadu extrémně nebezpečných kolizí s jeleny. Ti už v minulosti "zabíjeli". V únoru 2007 jelen vběhl na silnici mezi Novým Borem a Svorem a proletěl do kabiny osobního auta. Řidiče zabil. V autě se tehdy zranily také dvě ženy. Osmapadesátiletý řidič se přitom tehdy stačil jednomu zvířeti vyhnout, u krajnice se mu ale do jízdní dráhy dostal druhý jelen.

Více než polovina těchto nehod připadá na lesnaté Českolipsko. Za celý loňský rok tam bylo 225 střetů s lesní zvěří, je to o 75 víc než v roce 2012. Srážku s jelenem vyšetřovali policisté například 19. října mezi Svorem a Novou Hutí. Po 20. hodině vběhl pod kola řidiči Renaultu Megane. Na autě vznikla škoda za 50 tisíc.

Dalšího jelena srazila zase v první listopadový den v šest hodin ráno řidička Peugeotu Partner mezi Jestřebím a Dubím. Na autě měla škodu 40 tisíc korun.

Kde je nebezpečno? Prakticky všude

"Těžko definovat nejnebezpečnější místo, k nehodám se zvěří dochází prakticky po celém okrese," zmínila mluvčí českolipské policie Ivana Baláková.

Ani na Českolipsku není ochrana řidičů před migrující zvěří dostatečná. Mluvčí sice zmínila, že loni v úseku od Jestřebího k Mladé Boleslavi došlo k instalování nových pachových ohradníků, které zvěř odpuzují. Kromě toho, že nejsou stoprocentní a musejí se pravidelně obměňovat, lidé je prý kradou a dávají si je do zahrádek.

"Nejspolehlivější je fyzická překážka, policie je také třeba na nově projektované úseky silnice navrhuje, ale není jich dost," doplnila policejní mluvčí Baláková.

Na Liberecku dochází ke střetům se zvěří často na silnici u Grabštejna. Problém je stále i na tahu na Děčín nad Bílým Kostelem a u začátku čtyřpruhu. Řidiči často srazí zvíře také na silnici mezi Mlýnicí a Albrechticemi nebo na rovince u Dětřichova.

Řidičům většinou nezbývá než předjímat a věřit varovným dopravním značkám. Největší nebezpečí jim hrozí večer nebo brzy ráno.