Pojede přímý vlak z libereckého nádraží do Prahy?

Pojede přímý vlak z libereckého nádraží do Prahy? | foto: MAFRA

Stát uvažuje o tom, že by z Liberce jezdily přímé vlaky do Prahy

  • 87
Cesta trvající dvě a půl hodiny, někdy i přes tři. Lidé, kteří se chtějí vlakem dostat z Liberce do Prahy, musí počítat s tím, že dříve než za 150 minut to nestihnou. V budoucnu by se to mohlo změnit. Ministerstvo dopravy připravuje další, již dvanáctou studii rychlejšího spojení.

„Samozřejmě se musíme řídit pravidly pro investice, cesta se musí ekonomicky vyplatit. Podle jedenácti studií, které o tom byly už zpracovány, zatím tohle pravidlo nesplňovaly. Proto se snažíme některé parametry změnit,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Zatím existují dvě možnosti, kudy by se měl vlak do Prahy ubírat. Jednou z ní je velká modernizace trati přes Turnov. Sem sice nyní vlaky už jezdí, pokud ale cestující míří do hlavního města, musejí přestoupit na jinou trať.

„Modernizace by zdvojkolejnila a elektrifikovala stávající trať z Liberce. To by ale vyšlo na desítky miliard korun. Druhá varianta je takzvaná Všejanská spojka,“ vysvětlil ministr.

Je potřeba vystavět trať

O té se mluví už řadu let. Její trasa by vedla přes Mladou Boleslav a před Nymburkem by se stočila na Prahu.

Jenže k tomu je potřeba vystavět zhruba devět kilometrů trati propojující Milovice a Čachovice a souběžně s tím zdvojkolejnit a elektrifikovat trať mezi Čachovicemi a Mladou Boleslaví. I tahle varianta by vyšla na několik miliard korun.

Přímý vlak mezi Libercem a Prahu už několik let nejezdí. Podle Českých drah není po tomto spoji od ministerstva dopravy poptávka.

„Ta trať je stará a kroutivá, je stále taková, jak ji před sto lety postavili. Vlak musí projet takovým nepříjemným úsekem kolem Rychnova a pak na Turnov. A zatímco po silnici jedete do Turnova dvacet kilometrů, po železnici je to zhruba dvakrát tolik,“ upozornil Jindřich Berounský, jablonecký dopravní specialista.

Pokud tedy cestující zatouží dostat se vlakem až do hlavního města, musejí v Turnově přestoupit na rychlík z Tanvaldu do Prahy. Podle Berounského zdlouhavá cesta mnohé cestující odradí. I on by proto uvítal, pokud by se začala realizovat Všejanská spojka.

„Vytvořili bychom pak větší konkurenci autobusové dopravě. Cesta po silnici má svá úskalí, přece jen tu hrozí více nehod, dopravních zácp, kvůli kterým třeba ani autobusový spoj nestihnete. A praxe nám ukazuje, že tam, kde je rychlá a komfortní doprava po železnici, ani autobusové spoje nezavádějí,“ dodává Berounský.