Prezident Denso Manufacturing Czech Karel Balatka.

Prezident Denso Manufacturing Czech Karel Balatka. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Postavte tady slušnou silnici, apeluje šéf libereckého Densa na stát

  • 17
Průmyslová zóna Jih v libereckém Doubí, kam denně dojíždějí tisíce Liberečanů za prací, je na pokraji kolapsu. Se zbytkem světa ji spojuje jedna úzká silnice, která už dávno nestačí. Firmy zde sídlící vyvíjejí tlak na libereckou radnici i krajský úřad, aby postavily silnici novou.

O té se mluví už patnáct let, kdy ji příchozím firmám slíbil stát prostřednictvím agentury CzechInvest, zůstalo však jen u slibu.

Největším zaměstnavatelem v zóně je výrobce klimatizací do aut Denso Manufacturig Czech, jehož prezident Karel Balatka je tímto přístupem roztrpčen. „Neradi bychom dospěli do situace, kdy další navýšení objemu výroby nebude možné právě z důvodu dopravní neprůchodnosti,“ obává se Balatka.

Je to patnáct let od slibu a silnice stále nestojí. Jak se zóna změnila?
Podoba Průmyslové zóny Jih v roce 2001 a dnes je natolik diametrálně odlišná, že nemůže být pochyb o tom, že i její potřeby jsou jiné. Pro představu - samotné Denso Manufacturing Czech mělo například v roce 2003 necelých 500 zaměstnanců, dnes je nás o dva tisíce více, a to jsme jen my. Expanzí prošly také ostatní firmy, nehledě na jejich neustále rostoucí počet.

Pokoušeli jste se v minulosti nějak jednat s městem Liberec nebo státní agenturou CzechInvest? S jakým výsledkem?
CzechInvest nám v minulosti slíbil třetí přístupovou cestu v podobě investiční pobídky. Během lednových přátelských setkání s primátorem města a libereckým hejtmanem nás oba představitelé ubezpečili, že otázku nové silnice do Průmyslové zóny Jih berou vážně a že jednu z uvažovaných variant podpoří. O podpoře primátora i hejtmana jsme informovali zástupce ostatních firem v zóně, protože je to zájem všech.

Zvažovali jste nějaké nátlakové metody, například arbitráž?
Nátlakové metody nezvažujeme, ale jako pádný argument pro zvýraznění potřeby řešit dopravní situaci v zóně by mohla posloužit například vážná dopravní nehoda, která se zde odehrála v polovině ledna 2016. Nešťastný příklad signalizuje, že urgentní není pouze přístup k jednotlivým firmám, ale také současná podoba ulice Průmyslová, na které chybí přechody pro chodce.

Týdeník 5plus2

Každý pátek zdarma

5plus2

Máte kvůli tomu třeba i problémy s rozvojem firmy?
Počátkem února 2016 jsme dokončili přístavbu rozšiřující závod Denso o 8 400 metrů čtverečních , s rozšířenou plochou se v následujících letech zvýší také objem výroby, na který navazuje další nárůst kamionové dopravy. Neexistující přímé napojení na dálniční síť nám a ostatním firmám v zóně může přinést značné problémy s dopravou dílů a zboží takzvaně Just In Time (přesně na čas). Neradi bychom dospěli do situace, kdy další navýšení objemu výroby nebude možné právě z důvodu dopravní neprůchodnosti.

Jaké trasování možné silnice by vám vyhovovalo nejvíce?
Nedomníváme se, že by výběr varianty spočíval na firmách v průmyslové zóně. Pokud však budeme osloveni, abychom se k některé přiklonili, zvolíme takovou, která nejméně zasáhne do stávajícího prostředí místních obyvatel.

Nastala v posledním roce situace, že by kvůli kolapsu na stávající silnici po ulici České Mládeže byl ohrožený chod firmy?
Během dne je několik kritických časů, kdy se cesta do práce může kvůli přetíženosti silnice protáhnout v průměru až o 20 minut. Je potřeba dopředu počítat s dostatečnou časovou rezervou, což naši zaměstnanci vědí a především znají z vlastní zkušenosti. Stejně prodloužená je i cesta z práce, kterou bychom naopak všichni rádi zkrátili na minimum. Právě proto, že přetíženost nastává jen v konkrétních časech a netrvá celý den, nezaznamenali jsme z pohledu dodávek zatím žádnou kritickou situaci, což ale neznamená, že jí nebudeme muset čelit v budoucnu.