Nádražní hala v Turnově je v novém. Oprava vyšla na 15 milionů.

Nádražní hala v Turnově je v novém. Oprava vyšla na 15 milionů. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Brána do Českého ráje už není ostudou. Dráhy opravily nádraží v Turnově

  • 1
První věc, kterou spatří lidé přijíždějící po železnici do Českého ráje, už není ponuré nádraží s opadající omítkou a vysedávajícími bezdomovci, kde si ani na záchod nemůžete odskočit. Nádražní hala v Turnově je celá v novém. Končí čtyřměsíční rekonstrukce.

„K opravě jsme přistupovali citlivě, neboť secesní budova má řadu historicky cenných částí. Nástěnné malby s motivy Českého ráje od Karla Vika z roku 1919 jsme proto nechali vyčistit, štukatérské prvky opatřili hydroizolací. Tam, kde nebylo možné zachránit původní části, jako třeba u historických oken, jsme zhotovili jejich věrnou repliku, avšak v kvalitě eurooken,“ podotkl Jaroslav Špína, šéf provozně technického oddělení královéhradecké pobočky Českých drah.

Největší opravy byly ty, které běžné oko nezahlédne. Dělníci vyměnili veškeré rozvody a sítě, budova získala ochranu proti vlhkosti, nové omítky a malby.

Opravila se střecha, položila nová podlaha, postavily nové pokladny. Zmizely nevzhledné sokly, na nichž v zimě seděli lidé bez domova. Jedinou diskutabilní změnou je naprostá absence laviček. To byl však záměr.

„Turnov je druhý nejdůležitější dopravní uzel. I díky sousednímu terminálu tu funguje naprosto perfektní návaznost spojů a cestující nikdy nemusejí čekat víc než pár minut. Lavičky by tedy lákaly zejména bezdomovce, které tu nechceme,“ vysvětlil Špína. Turnovským nádražím denně projde kolem čtyř tisíc cestujících a projede na 100 vlaků.

Prostředí se zlepšilo i zaměstnancům Českých drah. Dvě prodejní místa jízdenek i zázemí a úschovna zavazadel jsou opraveny také.

Dříve byly prostory přetopené

„Dřív jsme tu trpěli. Prostory byly přetopené, poněvadž jsme kvůli přítomnosti peněz nesměli větrat. Výdejny jízdenek navíc nebyly stavebně odděleny od zázemí, takže cestující nám viděli v podstatě až do šatny. Teď tu máme klimatizaci, podlahové vytápění i oddělené prostory,“ pochvaluje si Michal Krejčí, dozorčí osobního provozu turnovské stanice.

Oprava vyšla na 15 milionů korun, investorem byly České dráhy. Ty chtějí některé volné prostory v odbavovací hale nabídnout komerčním nájemcům. Nejpozději v únoru tak vestibul provoní čerstvé pečivo z pekařství a vrátí se také prodejna tisku a tabáku.

Nejvíc očekávanou novinkou jsou ale toalety, které tu chyběly. Stavějí se v probouraném průchodu mezi vestibulem a někdejší nádražní restaurací. Otevřít mají v únoru. WC bude modernější a lidé již nebudou muset chodit do provizorního v sousední restauraci Albion.

Turnov tak navíc ušetří 300 tisíc korun ročně, které posílal na účet majiteli restaurace za to, že nechá cestující ve svém podniku ulevit si.

Zbylé dvě třetiny budovy čekají na peníze

Rekonstrukce odbavovací haly mění tvář asi jedné třetiny z celé nádražní budovy. Zbylé dvě třetiny prostor zatím čekají na to, až na jejich opravu najdou České dráhy peníze. Do té doby bude dům nevyužitý.

To se týká například prodejních okének na peronu, kam si lidé chodili pro legendární nádražní šlehačkové věnečky a chlebíčky, nebo nádražní restaurace. Tu dráhy zavřely již v létě. Svou úrovní patřila ve městě k nejhorším.

„Byla nám spíš pro ostudu. V místě bývalé kuchyně teď budou toalety a zbylé prostory nabídneme k pronájmu, nejspíš pro pultový prodej nějakého rychlého občerstvení,“ doplnil Jaroslav Špína.